‘Maandelijks tegoed op vervoerkaart houdt ouderen mobiel’

Regiotaxi, ouderen, taxi, taxichauffeur

Om de mobiliteit van ‘oudere ouderen’ te kunnen bevorderen kunnen vraagsubsidies een nuttige rol vervullen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met een maandelijks tegoed op een vervoerkaart die niet alleen voor het openbaar vervoer, maar ook voor deeltaxi’s kan worden gebruikt. Dat concluderen het CPB en PBL in het rapport Kansrijk Mobiliteitsbeleid.

Voor ‘oudere ouderen’ die nog wel mobiel zijn maar niet meer in staat zijn om zelfstandig met de auto of de (elektrische) fiets te reizen, zijn gehandicaptenvervoermiddelen en doelgroepenvervoer per taxi belangrijk om maatschappelijk te kunnen participeren. In het rapport valt te lezen dat 65-plussers goed voor 30 procent van het taxivervoer zijn en 70 procent van het gebruik van gehandicaptenvervoermiddelen.

Het goedkoop aanbieden van openbaar vervoer voor ouderen is volgens de onderzoekers geen nuttige maatregel, omdat andere belemmeringen dan prijs een rol spelen. Daarom zou het maandelijks tegoed een oplossing kunnen de bieden, zo wordt geredeneerd.

Doelgroepenvervoer

Het maandelijks tegoed op een vervoerkaart kan ook een goede oplossing zijn voor mensen met een handicap, waarvan hun mobiliteit buitenshuis beperkt is, verwachten de onderzoekers. In Nederland gaat het hierbij om een groep van ongeveer 900.000 mensen (6 procent van de bevolking). Het aandeel van de verplaatsingen die gehandicapten per regulier openbaar vervoer afleggen is met 3 procent vrij klein. Het reguliere OV blijkt voor hen in veel gevallen geen passend alternatief te zijn.

Deze groep maakt voornamelijk gebruikt van de auto (43 procent) en het doelgroepenvervoer voor gehandicapten (6 procent). Door de relatief hoge kosten van doelgroepenvervoer, wordt in de toekomst meer gestreefd naar integratie van het reguliere openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer. “Daarbij zou in het gunstigste geval ongeveer 40 procent van het doelgroepenvervoer uiteindelijk naar het reguliere openbaar vervoer kunnen overgaan, wat tot een forse besparing kan leiden”, stellen het CPB en PBL in het rapport.

Maandelijks tegoed

Maatregelen die hierbij passen, zijn het promoten van openbaar vervoergebruik bij (oudere) gehandicapten
die eerder altijd zelf met de auto reden en het verbeteren van de samenhang tussen deeltaxi’s en het openbaar vervoer. En dus ook vraagsubsidies kunnen hierbij een nuttige rol vervullen via het tegoed op een vervoerkaart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Maandelijks tegoed op vervoerkaart houdt ouderen mobiel’”

Johan Zevenbergen|18.05.16|15:00

Er word met miljarden gestrooid en uitgegeven aan allerlei subsidie,s, regelingen, bedenkers, zakkenvullers, uit de grond gestampte vervoers onderneming, vrijwilligers, uitkeringen enz enz.
Kortom een nep economie.
Als de plaatselijke ondernemer gewoon al het werk mag uitvoeren, zijn de km max benut, kan de prijs met de helft omlaag, komen er extra arbeidsplaatsen, bloeit de plaatselijke economie weer op en is iedereen happy.
Behalve dan al die beroeps bedenkers die dan werkloos zijn.

Taxi Volendam|18.05.16|19:21

@ Johan.
De ouderen kunnen door de bomen het bos niet meer zien doordat er zoveel systemen en regels zijn.
En inderdaad, de nep economie gaat weer verder uitgebreid worden door Regiecentrale’s.
Het was voorheen zo makkelijk, klant belt zijn taxibedrijf,klaar is kees.
Het kon en kan nog makkelijker: klant een pasje, voor het gebruik van de door hem te kiezen taxibedrijf.
Maar waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan.
Werkverschaffing??, het moet kennelijk (te) veel geld kosten.

‘Maandelijks tegoed op vervoerkaart houdt ouderen mobiel’ | TaxiPro

‘Maandelijks tegoed op vervoerkaart houdt ouderen mobiel’

Regiotaxi, ouderen, taxi, taxichauffeur

Om de mobiliteit van ‘oudere ouderen’ te kunnen bevorderen kunnen vraagsubsidies een nuttige rol vervullen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met een maandelijks tegoed op een vervoerkaart die niet alleen voor het openbaar vervoer, maar ook voor deeltaxi’s kan worden gebruikt. Dat concluderen het CPB en PBL in het rapport Kansrijk Mobiliteitsbeleid.

Voor ‘oudere ouderen’ die nog wel mobiel zijn maar niet meer in staat zijn om zelfstandig met de auto of de (elektrische) fiets te reizen, zijn gehandicaptenvervoermiddelen en doelgroepenvervoer per taxi belangrijk om maatschappelijk te kunnen participeren. In het rapport valt te lezen dat 65-plussers goed voor 30 procent van het taxivervoer zijn en 70 procent van het gebruik van gehandicaptenvervoermiddelen.

Het goedkoop aanbieden van openbaar vervoer voor ouderen is volgens de onderzoekers geen nuttige maatregel, omdat andere belemmeringen dan prijs een rol spelen. Daarom zou het maandelijks tegoed een oplossing kunnen de bieden, zo wordt geredeneerd.

Doelgroepenvervoer

Het maandelijks tegoed op een vervoerkaart kan ook een goede oplossing zijn voor mensen met een handicap, waarvan hun mobiliteit buitenshuis beperkt is, verwachten de onderzoekers. In Nederland gaat het hierbij om een groep van ongeveer 900.000 mensen (6 procent van de bevolking). Het aandeel van de verplaatsingen die gehandicapten per regulier openbaar vervoer afleggen is met 3 procent vrij klein. Het reguliere OV blijkt voor hen in veel gevallen geen passend alternatief te zijn.

Deze groep maakt voornamelijk gebruikt van de auto (43 procent) en het doelgroepenvervoer voor gehandicapten (6 procent). Door de relatief hoge kosten van doelgroepenvervoer, wordt in de toekomst meer gestreefd naar integratie van het reguliere openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer. “Daarbij zou in het gunstigste geval ongeveer 40 procent van het doelgroepenvervoer uiteindelijk naar het reguliere openbaar vervoer kunnen overgaan, wat tot een forse besparing kan leiden”, stellen het CPB en PBL in het rapport.

Maandelijks tegoed

Maatregelen die hierbij passen, zijn het promoten van openbaar vervoergebruik bij (oudere) gehandicapten
die eerder altijd zelf met de auto reden en het verbeteren van de samenhang tussen deeltaxi’s en het openbaar vervoer. En dus ook vraagsubsidies kunnen hierbij een nuttige rol vervullen via het tegoed op een vervoerkaart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Maandelijks tegoed op vervoerkaart houdt ouderen mobiel’”

Johan Zevenbergen|18.05.16|15:00

Er word met miljarden gestrooid en uitgegeven aan allerlei subsidie,s, regelingen, bedenkers, zakkenvullers, uit de grond gestampte vervoers onderneming, vrijwilligers, uitkeringen enz enz.
Kortom een nep economie.
Als de plaatselijke ondernemer gewoon al het werk mag uitvoeren, zijn de km max benut, kan de prijs met de helft omlaag, komen er extra arbeidsplaatsen, bloeit de plaatselijke economie weer op en is iedereen happy.
Behalve dan al die beroeps bedenkers die dan werkloos zijn.

Taxi Volendam|18.05.16|19:21

@ Johan.
De ouderen kunnen door de bomen het bos niet meer zien doordat er zoveel systemen en regels zijn.
En inderdaad, de nep economie gaat weer verder uitgebreid worden door Regiecentrale’s.
Het was voorheen zo makkelijk, klant belt zijn taxibedrijf,klaar is kees.
Het kon en kan nog makkelijker: klant een pasje, voor het gebruik van de door hem te kiezen taxibedrijf.
Maar waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan.
Werkverschaffing??, het moet kennelijk (te) veel geld kosten.