Heerenveen laat wmo’ers voortaan zelf taxibedrijf kiezen
Het wmo-vervoer in Heerenveen gaat op de schop. Per 12 augustus krijgen de gebruikers van deze vorm van taxivervoer vrije keuze met welk taxibedrijf ze willen meerijden. De gemeente kiest in het nieuwe beleid niet meer voor één vaste vervoerder, maar gaat uit van een aantal goedgekeurde taxibedrijven. De ruim 1.100 pashouders kunnen dan zelf beslissen welke van die vervoerders ze inschakelen. Wat KNV Taxi betreft verdient het voorbeeld van Heerenveen navolging.
Aanleiding voor de nieuwe opzet van het wmo-vervoer is volgens de gemeente de voorkeur van de raad voor vrije keuze voor de gebruikers. Geselecteerde aanbieders die moeten voldoen aan vooraf bepaalde voorwaarden. Ook voor bepaalde vormen van zorg, zoals huishoudelijke hulp, hanteert de gemeente al een dergelijk model.
Actiegroep
Wat daarbij een rol gespeeld heeft is de grote hoeveelheid klachten die de afgelopen periode ontstonden over de kwaliteit van het wmo-vervoer. Na het faillissement van Oenema eind 2014 wordt dit vervoer door Witteveen uitgevoerd. Er volgde een handtekeningenactie en een zwartboek met een bundeling van klachten, waarna FNV Taxi, de lokale SP-afdeling en de pashouders een gezamenlijke actiegroep oprichtten.
De actiegroep schreef een rapport met een inventarisatie van de klachten en kwam met een voorstel om de problemen op te lossen. Ook bedacht de actiegroep een alternatief voor aanbesteden met als uitgangspunt een vrije taxikeuze.
Voorlopige gunning
Dat gaat nu ook gebeuren vanaf 12 augustus. De gemeente gunt het wmo-vervoer aan zeven taxibedrijven, waaruit pashouders zelf mogen kiezen. De voorlopige gunning heeft inmiddels plaatsgevonden. Eind mei volgt de definitieve gunning. Voor die tijd wil de de gemeente nog geen namen bekend maken.
Taxi Koopmans heeft via zijn eigen kanalen al laten weten een van de geselecteerde partijen te zijn. Koopmans was een onderaannemer van Oenema en verzorgde een deel van de wmo-ritten. Dat werk stopte na de overname door Witteveen.
KNV: kwaliteit loont
Werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is enthousiast over de werkwijze van de gemeente Heerenveen, laat Hubert Andela, secretaris van KNV Taxi, weten. De organisatie draagt graag uit dat kwaliteit loont. Andela: “Het past in onze toekomstvisie, waarin we de reizigers centraal stellen. Dat doe je door hen keuze te geven. Hopelijk leidt het tot een positieve markt voor de bedrijven die het goed doen.”
Voor zowel de betrokken vervoerders als de opdrachtgever is het goed als er keuze is, vindt Andela. Dat stimuleert vervoersbedrijven om kwaliteit te leveren. Een ander goed voorbeeld is volgens hem de aanpak van verzekeraar VGZ, die gebruikers van het zittend ziekenvervoer in het hele land al jaren lang consequent de keuze biedt uit twee verschillende vervoerders. “Dat stimuleert vervoerders om goed werk te leveren. Klanten waarderen dat. Wij hebben dan ook een grote klanttevredenheid”, aldus een woordvoerder van VGZ.
Yvonne Ton
Dat is een goed bericht.
Nu maar hopen dat door de aanbestedingsgekte niet alle oude Taxi bedrijven verdwenen zijn, zodat er nog een keuze is voor de passagiers.
hallo allemaal ,
Dit is een goede zaak , nu de rest nog van alle andere Gemeenten in Friesland en in heel Nederland !!!!!
Zodat elke Kleine ondernemer ook een kans krijgt om mee te doen!!!
Taxi Richard Sneek
@ Richard: Zal allemaal niet zo makkelijk zijn. Je krijgt waarschijnlijk als voorwaarde dat je altijd een auto beschikbaar moet hebben op elke moment van de dag. Voor de kleinere ondernemer is dit niet te doen.
Kijk aan!
Welke gemeente volgt?
Gelukkig, er zijn nog ambtenaren die wel bij volle verstand zijn, een dikke pluim !!
Heel goed. moeten alle gemeenten doen. Maar er is niet bij vermeld voor welk tarief.
prima ontwikkeling. Vrije markt krijgt zo weer een kans.
Aanbesteden heeft laten zien dat het bijna onmogelijk is voor de dan geboden prijs je bedrijf in stand te houden.
Uitgangspunt is hier dat de bedrijven kwaliteit bieden voor een werkbare prijs. Faillissementen wil de commissie SaZa niet en zij heeft aangedrongen op advies van FNV voor werkbare en reeele tarieven.
Hierbij wordt het belang van de chauffeur ook niet vergeten, CAO moet nageleefd worden en de bedrijven moeten dat ook kunnen aantonen dmv SFT en TX-keur.
Komt bij dat de commissie SaZa keten aansprakelijkheid wil voorkomen en continuiteit voor de reizigers en bedrijven wil nastreven.
Hulde hulde hulde !! Nu kunnen wij ondernemers weer ondernemen. Ik hoop ook dat het zittend ziekenvervoer en Valys in deze vorm gegoten gaan worden.
Een fantastisch resultaat na samenwerking van SP afdeling Heerenveen en FNV Taxi, maar de grootste pluim wil ik geven aan alle wmo-pashouders die ons hebben geholpen. Op hoge leeftijd nog aanwezig zijn in het Gemeente huis in Heerenveen tijdens en vergadering van de Commissie Saza om te moeten opkomen voor je rechten! Daar kunnen we met ze alle trots op zijn en een voorbeeld aannemen! Nooit te oud voor actie!! WMO-pashouders heel erg bedankt en gefeliciteerd met de vrije taxi keuze!
SP Hveen
Hoe gaat dat met de voertuigbezetting? Waar er eerder 7 mensen in 1 taxi zaten, kunnen ze nu ieder een eigen taxi bellen? Wie gaat dat betalen?
En hoe lang duurt het voordat 1 van de vervoerders bedenkt dat er naast een goede kwaliteit ook andere manieren zijn om klanten te binden en zo de omzet naar zich toe te trekken?
Heel mooi dat je nu je eigen vervoerder maar kiezen….Nu nog het gedonder eruit dat zij bepalen wanneer de taxi komen mag…Als ik om 10 uur een taxi wil zodat ik om half 11 in het ziekenhuis ben staan hoeven ze niet hier kwart voor 10 aan de deur te staan :( Als je als ” normale ” klant belt voor een taxi om deze tijd staan ze er ook op de tijd dat je wilt. Dus je bent nog steeds niet zelf baas wanneer je wilt vertrekken.