FNV eist in kort geding forse verhoging dwangsom Klomp

Klomp, taxi, taxibus, taxibedrijf
Foto: Lars Verpalen / PMG

Vakbond FNV Taxi heeft in een nieuw kort geding geëist dat de dwangsom voor taxibedrijf Klomp verhoogd wordt naar 100.000 euro per dag. De rechter veroordeelde Klomp onlangs tot nabetaling van de arbeidsuren naar het eerste ophaaladres. Maar dat is nog niet gebeurd en de huidige dwangsom van 500 euro per dag tot een maximum van 50.000 euro is volgens FNV veel te laag gebleken om de uitspraak kracht bij te zetten. 

Klomp liet de medewerkers vlak voor de zitting weten failliet te gaan als zij niet zouden afzien van de nabetaling. Officieel heeft het taxibedrijf de werknemers te kennen gegeven dat de taxibus niet meer mee naar huis mag worden genomen. En dat diverse taxichauffeurs dus op eigen gelegenheid grote afstanden moeten afleggen om het voertuig op te halen bij het eerste ophaaladres. Ze hebben zelf geen invloed op die locatie, dat wordt bepaald door de planning van Klomp.

Standplaats

Overigens is dat niet toegestaan volgens de CAO Taxivervoer. Volgens de cao mag een standplaats alleen een fysieke vestiging van een taxibedrijf zijn of het huisadres van een taxichauffeur, en niet zomaar een willekeurige parkeerplaats bij het eerste ophaaladres aangewezen door de planning van het taxibedrijf. Ook de Belastingdienst zegt dat er in het geval van de methode Klomp géén sprake is van woonwerk-verkeer.

“Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer. Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer”, aldus de Belastingdienst.

Bus mee naar huis

Verder is het in de praktijk zo dat werknemers nog altijd de bus mee naar huis nemen. Volgens Klomp is dat ’tegen het reglement’, maar in de praktijk is er niets veranderd. Dat zou overigens ook tot een onwerkbare situatie leiden; in sommige gevallen zouden werknemers dan meerdere keren per dag uren moeten fietsen naar het eerste ophaaladres. Ook betaalt Klomp nog altijd de arbeidsuren vanaf 1 september niet uit, zoals de rechter heeft geoordeeld. “Kennelijk is een hogere dwangsom nodig om Klomp aan de uitspraak van een hoog rechtscollege te laten voldoen”, betoogde de advocaat van FNV.

Volgens Klomp zou een meerderheid van het personeel akkoord zijn met ‘geen betaling en geen faillissement. Dat zou blijken uit een peiling onder 100 werknemers van de 550. De mening van de overige 450 werknemers is niet bekend bij het taxibedrijf. Ook is het bedrijf een bodemprocedure gestart om onder de nabetaling (naar verluidt tussen de drie en zes ton) uit te komen.

Uitspraak rechter

“Klomp kan schermen met cassatie en een bodemzaak, maar dat doet niets af aan het feit dat zij is veroordeeld om de CAO na te leven. Het is naar mening van FNV onbestaanbaar dat een bedrijf een uitspraak van een rechter niet nakomt”, aldus de advocaat van de vakbond. “Kennelijk is het betalen van de dwangsom aantrekkelijker dan dan voldoen aan de uitspraak.” Daarom eiste hij een verhoging tot een dwangsom van 100.000 euro per dag.

De voorzieningenrechter doet uiterlijk 11 maart uitspraak.

Bart Pals

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

FNV eist in kort geding forse verhoging dwangsom Klomp | TaxiPro

FNV eist in kort geding forse verhoging dwangsom Klomp

Klomp, taxi, taxibus, taxibedrijf
Foto: Lars Verpalen / PMG

Vakbond FNV Taxi heeft in een nieuw kort geding geëist dat de dwangsom voor taxibedrijf Klomp verhoogd wordt naar 100.000 euro per dag. De rechter veroordeelde Klomp onlangs tot nabetaling van de arbeidsuren naar het eerste ophaaladres. Maar dat is nog niet gebeurd en de huidige dwangsom van 500 euro per dag tot een maximum van 50.000 euro is volgens FNV veel te laag gebleken om de uitspraak kracht bij te zetten. 

Klomp liet de medewerkers vlak voor de zitting weten failliet te gaan als zij niet zouden afzien van de nabetaling. Officieel heeft het taxibedrijf de werknemers te kennen gegeven dat de taxibus niet meer mee naar huis mag worden genomen. En dat diverse taxichauffeurs dus op eigen gelegenheid grote afstanden moeten afleggen om het voertuig op te halen bij het eerste ophaaladres. Ze hebben zelf geen invloed op die locatie, dat wordt bepaald door de planning van Klomp.

Standplaats

Overigens is dat niet toegestaan volgens de CAO Taxivervoer. Volgens de cao mag een standplaats alleen een fysieke vestiging van een taxibedrijf zijn of het huisadres van een taxichauffeur, en niet zomaar een willekeurige parkeerplaats bij het eerste ophaaladres aangewezen door de planning van het taxibedrijf. Ook de Belastingdienst zegt dat er in het geval van de methode Klomp géén sprake is van woonwerk-verkeer.

“Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer. Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer”, aldus de Belastingdienst.

Bus mee naar huis

Verder is het in de praktijk zo dat werknemers nog altijd de bus mee naar huis nemen. Volgens Klomp is dat ’tegen het reglement’, maar in de praktijk is er niets veranderd. Dat zou overigens ook tot een onwerkbare situatie leiden; in sommige gevallen zouden werknemers dan meerdere keren per dag uren moeten fietsen naar het eerste ophaaladres. Ook betaalt Klomp nog altijd de arbeidsuren vanaf 1 september niet uit, zoals de rechter heeft geoordeeld. “Kennelijk is een hogere dwangsom nodig om Klomp aan de uitspraak van een hoog rechtscollege te laten voldoen”, betoogde de advocaat van FNV.

Volgens Klomp zou een meerderheid van het personeel akkoord zijn met ‘geen betaling en geen faillissement. Dat zou blijken uit een peiling onder 100 werknemers van de 550. De mening van de overige 450 werknemers is niet bekend bij het taxibedrijf. Ook is het bedrijf een bodemprocedure gestart om onder de nabetaling (naar verluidt tussen de drie en zes ton) uit te komen.

Uitspraak rechter

“Klomp kan schermen met cassatie en een bodemzaak, maar dat doet niets af aan het feit dat zij is veroordeeld om de CAO na te leven. Het is naar mening van FNV onbestaanbaar dat een bedrijf een uitspraak van een rechter niet nakomt”, aldus de advocaat van de vakbond. “Kennelijk is het betalen van de dwangsom aantrekkelijker dan dan voldoen aan de uitspraak.” Daarom eiste hij een verhoging tot een dwangsom van 100.000 euro per dag.

De voorzieningenrechter doet uiterlijk 11 maart uitspraak.

Bart Pals

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.