Vervoerder Klomp geeft boete aan stakende chauffeurs
Vervoersbedrijf Klomp heeft besloten om een boete uit te delen aan stakende chauffeurs. Bij een door de vakbond georganiseerde stakingsactie dinsdag waren dertien Klomp-chauffeurs aanwezig. Maar volgens directeur Johan van Praet was er geen grond voor een staking. De directie overwoog eerst om het dienstverband van de betreffende personeelsleden te beëindigen, maar houdt het nu bij een boete. Hoe hoog deze wordt is niet bekend.
Klomp specialiseert zich in doelgroepenvervoer. Werknemers van het bedrijf leven al enige tijd in onmin met hun werkgever. De zaak spitst zich toe op de zogeheten stalplaatsregeling, die het management per 1 september heeft ingevoerd. Deze regeling zorgt ervoor dat chauffeurs minder betaald krijgen voor uren die ze rijden zonder passagiers. Zo wil het bedrijf de personeelskosten drukken en een dreigend faillissement voorkomen.
Taxi-cao
De chauffeurs en vakbond FNV kunnen zich absoluut niet vinden in de maatregel en willen dat de directie van Klomp de regeling terugdraait. De vakbond startte zelfs een kort geding, omdat de maatregel in strijd zou zijn met de taxi-cao. De bond verloor de zaak. De rechtbank vond het belangrijker dat Klomp niet failliet ging dan dat de cao strikt werd nageleefd.
Dat besluit kon op weinig begrip rekenen van de bond en van de werknemers, die besloten om te staken. De directie van het bedrijf had de chauffeurs echter van tevoren gewaarschuwd om niet onder werktijd te staken of met hun bus naar de staking toe te gaan. Volgens FNV waren de aanwezige personeelsleden allen in hun eigen tijd gekomen, maar hadden sommigen wel hun taxibus meegenomen.
Schadelijk
De Klomp-directeur noemt de stakingsacties schadelijk voor het bedrijf. Het imago wordt er niet beter op en het staat een financieel herstel van het bedrijf in de weg. Door het wegvallen van enkele belangrijke opdrachtgevers in het recente verleden, is een bankroet namelijk een serieuze dreiging geworden.
De bonden gooien het bijltje er niet bij neer. FNV heeft inmiddels besloten om verder te procederen bij de rechter en ook vakbond CNV zet momenteel stappen om rechtszaken te voeren tegen Klomp uit naam van individuele chauffeurs. Daarnaast wil de christelijke bond in overleg blijven met de vervoerder en wil hierin ook branchevereniging KNV Taxi betrekken.
Lees ook:
Eigenaardig, daar er alleen maar aktie gevoerd is in eigen tijd.
Klomp heeft zeker geen taxikeurmerk, daar is betaling volgens CAO verplicht en ook volgens het SFT.
deze werkgever is gewoon een hufter hij doet maar wat maar laat zijn personeel gewoon dood vallen en hij heeft zijn kalkoen al besteld terwijl de gewone man de deurwaarder moet afhouden en geen kant op kunnen het is jammer dat het mijn werkgever niet is hij en zijn communistische rechter doen maar wat
Als ik voor een werkgever zou werken die de tijd dat ik met een taxibus van het laatste adres terug naar huis/zaak rijd niet betaalt, zou er toch een parkeerprobleem ontstaan rondom dat laatste adres. In een week stonden daar al 5 bussen.
Zoals altijd is in dit soort situaties de chauffeur de lul. En bij een eventueel faillisement zijn de hoge heren al uitgevlogen naar een ander bedrijf met een vet betaalde functie en kan de chauffeur na jaren trouwe dienst sappelen in de steun…
Als de bond vraagt om een boete van 1 miljoen per stakende werknemer op te leggen, dan is er geen dreigend faillissement meer én zal uitbetaling voor de chauffeurs weer volgens CAO moeten geschieden, waardoor er toch weer voldoende grond blijkt te zijn om te staken en het opleggen van een boete achteraf onterecht was en dient terug betaald te worden aan de stakende chauffeurs.
@ PK betaling volgens CAO is niet keurmerk gebonden dit moet gewoon geschieden volgens CAO, imago schade kan Klomp al niet meer oplopen want hij staat al erg slecht bekend. mijn mening is de stekker er uit trekken helaas voor veel personeelsleden maar ook weer goed voor hun, dan is de kans vele malen groter dat zij een fatsoenlijke werkgever treffen die inschrijft BOVEN de kostprijs.
De feodaal ingestelde heer praet meent dat hij de cao aan zijn laars kan lappen en zomaar boetes kan uitdelen. En dan is ook nog van mening dat hij de chaffeurs coulant behandeld omdat ze voorlopig geen 0.19 cent per kilometer hoeven te betalen op weg naar hun eerste ophaaladres.
Kom op heren opdrachtgevers,trek toch de stekker uit dit doodzieke bedrijf. daar is het personeel ook beter mee af. En als gemeentelijek opdrachtgever zou ik me afvragen of ik hier straks politiek op wordt afgerekend.
meen toch ergens gelezen te hebben dat een uitspraak van het Europees hof had beslist dat woon werkverkeer gewoon betaald moest worden of dat ook geldt voor taxi,s