Salders allesbehalve nerveus voor rechtszaak om vrijwilligers
Mobiliteitscentrale Salders begrijpt weinig van de aanklacht die vakbond FNV tegen hen en de gemeente Almere heeft ingediend om de inzet van vrijwilligers in het collectief vervoer. Directeur Peter Salders vindt de argumentatie op alle vlakken mank lopen. “De inzet van vrijwilligers gebeurt vanuit de Stichting Salders Doet, dus het gaat hier helemaal niet om taxivervoer.”Â
FNV spant een rechtszaak aan tegen de gemeente Almere en tegen Salders omdat de vakbond vindt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Zij zijn bang dat de inzet ten koste gaat van betaalde taxichauffeurs en spreekt van oneerlijke concurrentie.
Meer vervoer met minder budget
Salders ging in zee met de gemeente Almere in de wetenschap dat het budget ieder jaar zou afnemen terwijl er meer vervoersbewegingen moeten worden gemaakt. “Het plan kwam daaruit voort om de klant de mogelijkheid te bieden om in plaats van een WMO-taxi een alternatief te kiezen, bijvoorbeeld een rit door de vrijwilligerscentrale welke non-profit mensen in Almere vervoert.”
Salders overwoog daarbij de andere mogelijkheden om mensen te vervoeren, zoals met de bus, trein, fiets of scootmobiel. “Maar het is onzinnig om iemand naar een bushalte te brengen en die twee haltes verder weer op te pikken. Met de korte afstanden in Almere wordt dit eerder duurder dan goedkoper. Het feit dat er maar Ă©Ă©n vervoerder in Almere heeft ingeschreven met een mobiliteitsoplossing spreekt boekdelen”, aldus de directeur.
Andere voorwaarden
Salders wijst erop dat FNV het heeft over taxivervoer terwijl dit niet zo is. “Bij het bestellen van een taxirit kan iemand altijd de keus maken tussen een taxi en een vrijwilligersdienst. De Stichting zorgt ervoor dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit door zeer hoge eisen te stellen aan deze mensen. Zo worden zij medisch gekeurd, overleggen ze een VOG, krijgen ze een cursus levensreddend handelen, een jaarlijkse bedrijfscursus en trainen ze met ervaren chauffeurs die bekend zijn met de doelgroep voordat ze gaan rijden.”
Daarnaast zijn er vele voordelen dankzij de vrijwilligerscentrale, zo somt Salders op. “Er zijn mogelijkheden voor kamer-tot-kamervervoer, waar in Almere nooit budget voor is geweest. Daarnaast is er een kortere aanrijtijd, een vaste standplaats met een minimale wachttijd, kunnen inwoners die net buiten het WMO vallen ook bediend worden tegen kostprijs en kan er bijvoorbeeld samen met de chauffeur boodschappen worden gedaan.”
Die vrijwilligerscentrale is geen taxibedrijf, zo benadrukt Salders. “Geen blauwe kentekenplaten, geen chauffeurs met chauffeurspas en geen BCT. Maar wel GPS, datacommunicatie en deugdelijke ritadministratie.”
Oneerlijke concurrentie onzichtbaar
Dat FNV zegt dat dit banen kost, vindt Salders al helemaal onbegrijpelijk. “We zijn begin oktober gestart met twee mantelzorgers die als chauffeur zijn gaan werken. Zij voerden samen 44 ritten uit. Omgerekend is dit anderhalve dag werken voor een WMO-taxichauffeur. FNV beschikt dus niet over de juiste informatie.”
Een van de twee mantelzorgers is onlangs zelfs bejegend vanwege de berichtgeving, zo stelt Salders. “De banden zijn lekgestoken van haar privĂ©-auto en haar huis is bekogeld met voorwerpen. Zij is hierdoor gestopt met de dienstverlening.”
Lars Verpalen
Lees ook: Rechtszaak tegen Almere en Salders om vrijwillige chauffeurs
Mooi praatje van de directeur, echter faciliteert dit bedrijf wel de mogelijkheid tot het vervoer van personen, dit zullen zij niet geheel gratis doen dus valt het onder de wp2000. Die 44 ritten worden er ongetwijfeld meer als dit word goed gekeurd door de rechter.
Inwoners die net buiten de WMO vallen?
Dat is het over grote deel van de inwoners, lijkt mij.
Hoop dat dit ook een doorbraak geeft naar alle andere instellingsbusjes, boodschappen plus bussen. Als Taxibedrijf moet je aan vele eisen voldoen.
De vrijwilligers stappen op de bus en rijden maar. Heb het idee dat het nu wachten wordt op een ongeval en wie is dan aansprakelijk?
Met wat voor voertuigen wordt dit gedaan? Geen blauwe platen? Zit er een taxivergunning op? Zo ja, BPM terug betalen! en vergunning er af. Houderschapsbelasting betalen dan!
En, Een stichting? mag geen winst maken toch? Dit moet allemaal voor kostprijs en meer niet. Salders zal het toch niet doen om er NIETS aan te verdienen
Het wordt tijd dat er eens een bezem gehaald wordt door dit soort van ‘vrijwillige’ dienstverlening. Vrijwilligersvergoedingen zijn een verkapte vorm van loon. Vrijwilligerswerk mag nooit ten koste gaan van werkgelegenheid, net zoals het werken met behoud van uitkering. Het zijn allemaal vormen van werkgelegenheid en er zou daar normaal loon tegenover moeten staan. Natuurlijk mooi als er goedkoper vervoer kan worden aangeboden, maar dit is een duidelijk voorbeeld van concurrentievervalsing!
Hierdoor maakt Salders ook reclame voor zijn taxibedrijf. Ongetwijfeld dat er een klein percentage van deze reizigers normaal een taxi zouden nemen. Dit is dus inkomstenderving voor de andere Almeerse taxiondernemers en wie weet daardoor ontslagen vallen
als ze verders alles hebben zoals voc gezondheidsverklaring waarom dan niet net zoals een taxichauffeur een DIPLOMA wat zoals ik het lees is dat het enigste verschil
Jammer dat velen van U incl.SFT en FNV op de klassieke manier denken, de koek is op en de werkgever is niet voor alles verantwoordelijk.Het is tijd voor verandering van arbeidsnormen. Heren u gebruikt allen een Iphone, loopt in een kostuum van Liv (V&D), die zijn ook niet geproduceerd volgens de FNV normen.Dom-dommer-domst !!!
De wereld is verandert, U zult moeten meegaan zo niet dan wordt het een dorre vlakte.
De tijd dat de FNV op kwam voor -jan met de pet- behoort inmiddels tot het stenen tijdperk. FNV gebruikt -jan met de pet- voor het in stand houden van hun eigen pluche zetel. Uhhhh zult U denken, wat dacht U van hun voorzitters, Wim Kok en Agnes Jongerius , links lullen – rechts zakkenvullen !!!
Vrijwilligers worden betaald door de sociale pot, die door de werkende word bekostigd.
Kortom een ondermijning van het systeem.
Aan het eind van de rit zijn er alleen nog vrijwilligersposities, en geen betaalde banen meer. Wie brengt dan het geld op waar we alles van moeten bekostigen? Dit blijft een ondermijning van de taxibranche, en de hele economie.
Als de gemeenten hieraan gaan meewerken, zullen ze straks alles invullen met vrijwilligers.
De hele taxi wereld heeft zich zelf ,, kapot ,, de dumpt
Eigen ik eerst is debet aan de buitengewoon slechte bedrijfsvoeringen bij menig taxi bedrijf.
Tveel amateurs die mee wilden spelen
En dit ten koste van de reiziger.