SFT: taxichauffeurs WdK vallen onder OPOV-regeling
Ongeacht wat er gebeurt met Willemsen de Koning, een groot deel van het personeel is ervan verzekerd dat zij vanaf de zomer weer gewoon het Regiotaxi-vervoer in Gelderland mag uitvoeren. “De voorlopige gunning van dit contract is aangekondigd. Dat betekent dat de OPOV-regeling van toepassing is”, zegt Henk van Gelderen, directeur Sociaal Fonds Taxi. “Want het moment van voorlopige gunning is de datum waarop de personeelslijsten van betrokken medewerkers worden vastgesteld die onder de OPOV vallen.”
De regeling overgang personeel bij overgang vervoerscontracten (OPOV) is onderdeel van de CAO Taxivervoer. Dat betekent dat personeel meegaat als er een nieuwe vervoerder is na een aanbesteding. Deze nieuwe vervoerder moet minimaal 75% van het betrokken personeel een baanaanbod doen met hetzelfde aantal contracturen en contractduur.
Baan-aanbod
“Zodra de gunning definitief is, zullen de nieuwe vervoerders Noot, DVG en Connexxion het personeel van WdK een baanaanbod moeten doen volgens de OPOV-regeling”, legt Van Gelderen uit. “Wij zullen hier ook op controleren.”
Het nieuwe contract gaat 1 juli 2015 in. Mocht WdK failliet gaan, dan betekent dat voor de Regiotaxi Gelderland-chauffeurs dat zij een paar maanden zonder werk zitten. Want de OPOV geldt niet voor een eventuele tijdelijke vervoerder. Maar per 1 juli 2015 is minimaal 75% dan weer aan het werk bij de nieuwe vervoerders.
Bart Pals
http://www.sociaalfondstaxi.nl/sociaalfondstaxi/download/overgang-vervoer/regeling_opov_090114_cao_taxivervoer_2014-2015.pdf Dit is de tekst van de OPOV-regeling, hieruit blijkt dat er nog enkele uitzonderingen zijn (betrokken werknemers), buiten de mensen die hierdoor al afvallen betekend het dus dat 25% waarschijnlijk sowieso hun baan kwijt is. Ook verhuizen secundaire arbeidsvoorwaarden niet mee en is er nog punt 3, ‘uitzonderingen op de hoofdregel’ …
elders op deze site staat een stuk over de regiotaxi in twente (30-01-2015, Brookhuis Personenvervoer start met Regiotaxi Twente), waar blijkt dat niet 75%, maar slechts 40% van het personeel wordt overgenomen. De stelling dat per 1 juli 2015 hier dan 75% van de werknemers weer aan het werk is bij de nieuwe vervoerders lijkt mij dan ook wat voorbarig.
75% van de werknemers met een vast contract gaat hier gelden, mensen met een tijdelijk contract behoren niet tot die regeling hebben wij in harderwijk ondervonden in 2011
Op dit moment is duidelijk dat Connexxion per 1 juli het vervoer gaat doen en waarschijnlijk eerder nu WDK het faillissement vrijdag de 13e aan gaat vragen.
Als Connexxion aan kan tonen dat men voldoende “eigen”personeel heeft om het uit te voeren hoeft zij zich niet aan de OPOV regeling te houden.
Laat Connexxion nu net 80 mensen over hebben van Brookhuis….
Bij faillissement worden de arbeidsovereenkomsten door de curator opgezegd. Dwz dat een chauffeur met een contract voor onbepaalde tijd bij WdK, bij een nieuwe werkgever een 1e contract kan krijgen – indien getekend voor 1 juli vanwege de wijzigingen in opvolgende werkgeverschap in de WWZ.
Ik ben benieuwd hoe de SFT dit ziet ivm de OPOV-regeling.
Zal de SFT de nieuwe werkgevers verplichten een contract voor onbepaalde tijd toch te geven, ook al dit recht bij faillissement kwijt is?En de uren?