Brookhuis Personenvervoer start met Regiotaxi Twente
Het in Oldenzaal gevestigde Brookhuis Personenvervoer start zondag 1 februari met het vervoer van de Regiotaxi Twente. Hiervoor zijn vrijdag de contracten getekend. Het gaat om activiteiten in de gemeentes Enschede, Hellendoorn, Almelo, Hengelo, Haaksbergen, Hof van Twente en Oldenzaal. De overeenkomst tussen het bedrijf en de overheid heeft een duur van zeventien maanden.
Ronald Brookhuis licht toe: ”Met de start van deze nieuwe Regiotaxi-overeenkomsten wordt een belangrijke stap gezet om vervoer betaalbaar, verantwoord en toekomstbestendig te houden. Met de kostprijs die wij nu kunnen realiseren, kunnen groepen die afhankelijk zijn van de Regiotaxi gebruik blijven maken van deze voor hen belangrijke vorm van vervoer.”
Contracten
“De focus van Brookhuis ligt op het betaalbaar maken én houden van gesubsidieerd vervoer. Het bedrijf is na verschillende gewonnen aanbestedingen nu duidelijk marktleider in de Regio Twente en heeft op deze wijze de regiefunctie gecreëerd. Vanuit deze regiefunctie wordt vervoer beter gecombineerd en gebundeld en wordt de kostprijs van vervoer verlaagd door beter gebruik te maken van chauffeursinzet en voertuig gebruik.”
Na de ondertekening van de Regiotaxi-contracten hebben de wethouders en vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten een zogenaamde vlootschouw uitgevoerd. Hierbij zijn de nieuwe voertuigen gedemonstreerd, die voor deze contracten zijn aangeschaft. Van deze vloot nieuwe voertuigen zijn onder andere de rolstoelbussen met de laatste technieken voor het vastzetten van rolstoelgebruikers gedemonstreerd.
Samenwerking
Brookhuis werkt samen met verschillende lokale en regionale taxibedrijven om op deze manier kennis te combineren met een lokale en wijkgerichte aanpak. Naast het efficiënter maken van het vervoer wil Brookhuis een belangrijke rol spelen op het gebied van arbeidsintegratie.
Personenvervoer biedt een goede basis om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt weer toekomst te bieden op het gebied van een opleiding en werk. In december 2014 heeft Brookhuis voor deze sociale wijze van ondernemen het PSO-certificaat behaald (Prestatieladder Sociaal Ondernemen). Dit certificaat wordt maandag 2 februari door de Commissaris van de Koning mevrouw Ank Bijleveld overhandigd.
Connexxion
Bij de taxivestiging van Connexxion in Enschede verdwijnen tachtig banen. Het gaat om chauffeurs en ondersteunend personeel. Doordat Connexxion de aanbesteding het vervoer van de Regiotaxi Twente aan Taxi Brookhuis verloor, is er geen werk meer voor hen bij Connexxion. Ongeveer dertig medewerkers kunnen bij Brookhuis aan de slag, voor de overigen is collectief ontslag verleend.
“Het ontslag is bij het Connexxionpersoneel hard aangekomen, te meer omdat Brookhuis aangeeft dat ze de komende zes maanden geen personeel nodig heeft. Het bedrijf maakt gebruik van werklozen met afstand tot de arbeidsmarkt die door middel van subsidie tijdelijk aan een baan worden geholpen, terwijl dit mooie plekken waren geweest voor de kwalitatief goed opgeleide chauffeurs van Connexxion. Deze belanden nu in diezelfde ww”, meldt Connexxion.
Baanaanbod
Bij het verlies van een contract is de nieuwe vervoerder verplicht om 75 procent van de medewerkers een baanaanbod te doen. In dit geval heeft Brookhuis bij het Sociaal Fonds Taxi (controlerend orgaan) aangetoond, dat er slechts voor 40 procent werk is. Meer mensen kunnen de komende tijd niet worden geplaatst.
beste mensen,ik snap de provinciale bestuurders niet meer,zijn ze nu zo blind of doen ze maar als of wat is er sociaal aan als je mensen met afstand tot de arbeidsmarkt laat instromen ten koste van werkenden die zonder subsidie te duur worden bevonden en dus mogen oprotten en als ze dan maar lang genoeg niet meer deelnemen aan het arbeidsproces ze met subsidie weer mogen instromen? maar ja er zal wel wat mis zijn met mijn snap vermogen.
gr Henk
Ik snap het ook niet. Een bijstandsuitkering is een stuk lager dan een WW-uitkering.
En dan heb je nog een groep mensen die helemaal geen uitkering krijgen maar wel geregistreerd zijn als werkzoekende. Maar die provinciaal bestuurders snappen het zelf ook niet.
Henk, je snapt het prima, dit noemen we in Nederland ‘Sociaal Ondernemen’, je kunt hiervoor zelfs een certificaat krijgen! Om een aanbesteding te winnen moet je zelfs aan deze idioterie meedoen, voor de overheid gelden wetten en regels verder niet (75% toch?). Belangrijk is om mensen dit (volgens europese regels verboden) gesubsidieerde vervoer aan te kunnen blijven bieden zodat de gemeentes niet zelf reguliere taxibedrijven hoeft in te schakelen voor het vervoer dat zij nodig hebben.
geen woorden voor, omgedraaide wereld is dit, oh, dus toch woorden voor…
Weer 50 man op straat,en iedereen zich maar afvragen waarom brookhuis zo goedkoop in kan schrijven. Mensen met een uitkering laten werken,en personeel ontslaan is natuurlijk water naar de zee dragen,maar zolang brookhuis zijn zakken kan vullen,hoor je die niet klagen,meer is nooit vol. Maar voor de taxichauffeurs wordt het steeds onzekerder zo ook voor de ondernemer.