Connexxion wint aanbesteding Wmo-vervoer Den Haag
Vervoersbedrijf Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen voor het Taxibus-vervoer (Wmo-vervoer) in Den Haag. Per 1 juni 2015 zal de nieuwe vervoerder van start gaan. Het gaat nog om een voorlopige gunning, het contract wordt 30 januari getekend als de Alcatel-periode is verstreken. Dat meldt de Haagse wethouder Karsten Klein in een brief aan de gemeenteraad.
Er hadden in totaal vier taxibedrijven ingeschreven op de opdracht. Op basis van de door het college geformuleerde kwaliteitscriteria, vastgelegd in selectie- en gunningscriteria in het bestek, is Connexxion Taxi Services BV als beste uit de aanbesteding gekomen.
Inschrijving
“Connexxion heeft een kwalitatief goede inschrijving voor de beste prijs gedaan. Hoewel jarenlange ervaring met HTM tot tevredenheid heeft gestemd, zal worden overgestapt op deze nieuwe vervoerder. Connexxion heeft meer dan voldoende ervaring in onze regio maar ook innovatieve ideeën (en gerealiseerde toepassingen) die het niveau van het Wmo-vervoer naar een hoger niveau kunnen tillen”, zegt wethouder Klein.
Connexxion heeft in zijn aanbieding een aantal keuzes gemaakt die op waardering kunnen rekenen van de gemeente Den Haag. Zo zal Connexxion samen met de gemeente een vervoerspanel inrichten. Hiermee worden Haagse burgers meer betrokken bij het beleid en de uitvoering van de Taxibus.
Wmo-reizigers
Connexxion biedt verder een aantal opties aan om Wmo-reizigers behulpzaam te zijn in het openbaar vervoer, onder andere door trainingen en assistentie door vrijwilligers. En Connexxion biedt een app aan waarmee Taxibusreizigers hun ritten kunnen reserveren.
Ook zal Connexxion in zorginstellingen Taxipoints plaatsen, waar reizigers eenvoudig hun terugrit kunnen boeken, bijvoorbeeld na het bezoek aan een ziekenhuis. “Hiermee komt een einde aan de onzekerheid die nu geregeld voorkomt als een afspraak bij een specialist uitloopt waardoor de reeds bestelde Taxibus niet meer gehaald kan worden”, meldt Klein.
Connexxion
Daarbij informeert Connexxion realtime waar de Taxibus is en wanneer deze voorrijdt. Indien de Taxibus te laat dreigt te arriveren, wordt de rit overgeboekt naar een ander voertuig, of neemt de centrale contact op met de reiziger. Hiermee wordt ongerustheid of twijfel bij de reiziger voorkomen.
Klein: “Connexxion zet in om minimaal 9% social return te realiseren. Ook dit is hoger dan het door het college gevraagde minimum percentage van 2,5%. Connexxion werkt reeds samen met de Haeghe Groep en het Werkgeversservicepunt.”
Haaglanden
Connexxion voert op dit moment ook al het leerlingenvervoer en het RegioTaxi-vervoer uit in de regio Haaglanden. Dat is een vorm van openbaar vervoer. Een taxi voor een prijs die tussen die van het gewone openbaar vervoer en de taxi ligt. Daar komt het Taxibus-vervoer nu bij.
“Ik spreek de verwachting uit dat met deze nieuwe aanbieder het Taxibusvervoer voor de Haagse burger op een onveranderd hoog niveau blijft”, aldus de wethouder.
Bart Pals
vrijwilligers, social return, ‘een taxi die tussen de prijs van het openbaar vervoer en de taxi ligt’… Enig idee hoeveel mensen bij HTM hun baan verliezen, na jarenlange, tot tevredenheid stemmende ervaring…?
beste Paul,het is inderdaad zuur om je baan kwijt te raken omdat het werk naar een ander bedrijf gaat,maar dat is helaas de realiteit in vervoersland,er is gelukkig een klein lichtpuntje namelijk de O.P.O.V regeling zodat in ieder geval niet iedereen op straat komt te staan,en door kan gaan met zijn of haar werk en dus ook weer dezelfde klanten mag bedienen ook al is dat in een andere outfit.we doen als bonden onze stinkende best om de 75% betrokken personeel naar 95% op te rekken,gr Henk
Dit is het einde van de regiotaxi en het WMO-Vervoer: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=3108744
@Henk, laten we hopen dat dit in de praktijk ook zo gaat werken. @ Bert, ook bij mij in de regio is er zo’n stichting Welzijn, heb hen en de gemeente al diverse malen laten weten dat wat zij doen illegaal taxivervoer is… Tot op heden, geen enkele reactie, vraag me af wanneer de ILT hier eens tegen optreedt!
Beste Henk namens welke bond spreek jij of doe je dit uit persoonlijke titel? Misschien ligt het aan mij maar waar staat de O.P.O.V. voor en wat houdt dit in? Wanneer krijgen de huidige chauffeurs te horen waar ze aan toe zijn?