Gemeenten krijgen deksel op neus na bezuinigingen op Regiotaxi
De gemeenten in de regio’s Achterhoek, Rivierenland, Stedendriehoek en De Vallei krijgen het deksel op hun neus nadat uit alle macht geprobeerd is om te bezuinigen op het wmo-vervoer binnen de Regiotaxi. De gemeenten hebben er alles aan gedaan om het gebruik van de dienst terug te dringen. En draaien nu op voor de financiële gevolgen daarvan. Zij moeten betalen voor nooit verreden ritten, omdat het volume fors lager is dan was voorgespiegeld bij de aanbesteding.
Zo moet de gemeente Berkelland noodgedwongen 97.124 euro meebetalen vanwege problemen bij de Regiotaxi, meldt de Stentor. De gemeenteraad is al eerder in een besloten vergadering geïnformeerd over de kwestie, die nu pas via het college naar buiten komt.
Laag tarief
Het regiotaxivervoer werd in januari 2013 gegund aan Willemsen de Koning. Het vervoer zou worden uitgevoerd met lagevloerbussen die rijden op groen gas. Hiervoor moest flink geïnvesteerd worden. Terwijl het tarief van de vervoerder enorm laag was. Concurrenten in de taxibranche keken toen al vol ongeloof naar de combinatie van dergelijke voertuigen, infrastructuur en het lage tarief. Het zou praktisch niet haalbaar zijn.
Diverse anderen hadden al ingeschat dat het volume flink zou afnemen, omdat er volop ritten in het OV-deel van de Regiotaxi zat bij de toen rijdende vervoerders, welke met de bepalingen in het nieuwe bestek als oneigenlijk gebruik zou worden bestempeld. En toen het contract eenmaal was ingegaan, bleek dat er nog minder ritten besteld werden. Daardoor kreeg Willemsen de Koning veel minder omzet binnen dan was voorgespiegeld.
Bezuinigingen
Het lage aantal ritten is veroorzaakt door diverse bezuinigingsmaatregelen van de provincie en gemeenten. Want zij waren bang dat er juist teveel gebruik van de dienst zou worden gemaakt, waardoor de kosten zouden toenemen. Aanvankelijk werd er dus veel bespaard door de maatregelen en de lage prijs van de vervoerder.
Maar die dreigde failliet te gaan vanwege de lage omzet. En nu blijkt dat wanneer overheden niet bijspringen, de Regiotaxi in de hele provincie omvalt. Daarom besloot de provincie een extra maandelijks voorschot van maximaal twee ton te verlenen om te voorkomen dat Willemsen de Koning de stekker uit het vervoer zou trekken. Het contract wordt tot 1 juli 2015 voortgezet, zodat er tijd is om een andere vervoerder te zoeken.
Schadevergoeding
Intussen heeft Willemsen de Koning in een rechtszaak tegen de provincie 4,7 miljoen euro schadevergoeding geëist. De gemeenten moeten de ritten betalen die wel waren voorgespiegeld, maar er in de praktijk niet waren. De rechter moet bepalen op hoeveel geld het bedrijf recht heeft.
In de vervoerscontracten is namelijk een regeling opgenomen voor het compenseren van het lagere aantal ritten. Provincie Gelderland en Willemsen de Koning verschillen echter van mening over de uitleg van de regeling en daarmee over de hoogte van deze compensatie. In afwachting van de uitspraak van de rechter hebben de partijen de overbruggingsregeling van twee ton per maand getroffen, waardoor de regiotaxi’s kunnen blijven rijden.
Aanbesteding
Op grond van het aanbestedingsbestek van de Provincie Gelderland was WdK in 2012 uitgegaan van 1,4 miljoen ritten per jaar voor de vier betrokken regio’s. Al zeer snel na de aanvang van het contract in 2013, bleek dat de vervoervolumes veel lager waren dan vermeld in het bestek van de aanbesteding. (circa 3.900 per dag). In de praktijk blijken er dat circa 1 miljoen per jaar (2.800 per dag).
“De afwijking van het volume was gemiddeld 25 procent lager en deed zich in alle vier de regio’s voor, met een uitschieter van 43 procent in één regio”, licht Paul Baeten, woordvoerder WdK toe. “Dat heeft een fors negatieve invloed op de mogelijke combinatiegraad.”
Betalen
De rechter doet in het voorjaar 2015 uitspraak over deze bodemprocedure. Daarna wordt de bevoorschotting (overbruggingssregeling) verrekend. Maar hoe de uitspraak ook is; de bezuinigingsdrift van de betrokken gemeenten zorgt ervoor dat zij moeten betalen voor ritten die nooit zijn verreden.
Lees ook: Contract Regiotaxi Gelderland en WdK beëindigd in 4 regio’s
Terecht dat WdK een schadevergoeding eist, de gemeentes komen tenslotte hun afspraken mbt het aantal ritten niet na.
Als je op dat niveau zaken doet en een offerte voor een aanbesteding moet maken, dan zou ik toch zeker wel geweten hebben wat de ritcijfers over 2012 waren bij de vorige transporteur. Wie gelooft er nu de gemeenteambtenaren op hun mooie blauwe ogen. Beetje naief van WdK, maar wel goed dat er in ieder geval een clausule daarover in het aanbestedingscontract staat.
voor een belachelijke lage prijs inschrijven en dan een hele slechte kwaliteit leveren waardoor reizigers weg blijven is niet de schuld van de provincie. wij hebben dit eerder meegemaakt iedere keer weer een goede kwaliteit bieden waardoor het reizigers aantal stijgt en bij een nieuwe aanbesteding is het weer hetzelfde liedje. de reiziger is wederom de dupe van het graaibeleid van enkele ondernemers.
de gemeente bezuinigd op de verkeerde dingen, waardoor ze nu nog duur uit zijn en willemse de koning had zelf beter moeten weten. alle kosten worden duurder, brandstof, personeel, nieuwe bussen. plus ook nog is zo laag inschrijven. de taxi bedrijven concurreren elkaar kapot. het personeel is de dupe en de mensen die moeten reizen. ik vind dit echt niet kunnen. het gaat ten koste van de ervaren chauffeurs. die worden op straat geschopt voor mensen die een subsidie meebrengen of een verzekering.
Wie zo laag inschrijft en wint zal zelf op de blaren moeten gaan zitten. Innovatie kost eenmaal een hoop geld. Natuurlijk keken de concurrenten met ongeloof hier naar. Kan ook niet.
Hoogtijd dat taxibedrijven bij zulke aanbestedingen eens beter hun kosten doorrekenen. Maar er wordt door taxibedrijven veel te laag ingeschreven om de aanbesteding maar binnen te halen.
Verkoop gewoon eens nee aan die gemeente of aanbesteder.
Beatrix Sangers heeft gelijk alle kosten stijgen maar dus Willemse de Koning had beter kunnen weten en het is maar de vraag of de rechter zijn claim toewijst.
Laten we als taxibedrijven een vuist maken en ophouden met op deze onzinnige aanbestedingen
Gaat men dan nu wéér aanbesteden, en wachten op nog meer problemen.
Ziet men het nog steeds niet.
Betrek nou eens eerst de plaatselijke vervoerders, in deze vervoersproblematiek.
Goedkoper kan namelijk nooit.
@ Frank, PRECIES dat zeg ik hier steeds. Met de lokale vervoerder(s) om tafel zitten. Moet je eens kijken wat voor mooie regelingen ontstaan. EN de lokale vervoerder(s) kennen de pappenheimers van de gemeente beter dan de grote vervoersmakelaars in het land. Is ook goed voor heel taxiland om die weer in de lift te krijgen. Ken je de uitspraak: alles is voor bassie (vervoersmakelaars)? En de lokale bedrijven kunnen barsten. @Jos, het zijn niet taxibedrijven die te laag inschrijven maar de grote
Stoppen met iedere keer weer die ‘aanbestedingen’, bepaal als overheid nu gewoon eens landelijk een tarief waarvoor ieder taxibedrijf ritten voor de ‘overheid’ mag rijden. Dan weet iedere ondernemer en gemeente, provincie e.d. waar hij of zij aan toe is. Verbeterd de concurrentiepositie van kleinere vervoerders, de kwaliteit wordt beter, de flexibiliteit wordt beter, personeel kan behouden blijven etc. kostenbesparingen op aanbestedingsprocedures en dure rechtszaken is substantieel!
Er worden 2 onderwerpen met elkaar gecombineerd die absoluut niet met elkaar te verenigen zijn.
De gemeente wil bezuinigen op het WMO-vervoer en er willen met taxibedrijven mee doen met het uiteindelijke vervoer.
Die 2 dingen zijn absoluut niet met elkaar te verenigen. Als er meer taxibedrijven het vervoer gaan doen dan zal de prijs voor dit vervoer alleen maar oplopen, omdat er minder gecombineerd kan worden.
Zo simpel zit het allemaal niet in elkaar. Er kan ook maar 1 centrale planning zijn, anders kan er niet gecombineerd worden. En hebben de plaatselijke vervoer al eens nagedacht over de kosten van het noodzakelijke datasysteem waar ze op aangesloten moeten worden. En de kosten van het datasysteem per auto. Reken maar op gemiddeld € 5.000.- per auto
Het is bijna vermakelijk om alle reacties te lezen.Allen niet gehinderd door enige kennis en ervaring en bijna iedereen weet wie de schuldige is.Willemsen de Koning had volgens verschillenden het anders moeten doen en zeggen als ze 1,4 miljoen ritten kunnen verwachten, dan zou WdK moeten zeggen welnee joh dat zijn er veel minder,dus we schijven nog lager in, dat risico is een peulenschil voor ons. Dus mee discussiëren prima, maar laat dan horen dat je verstand van de materie hebt aub
Het punt is dat de taxibedrijven te groot zijn beter 2 of 3 taxibedrijven het vervoer laten doen dan een hele grote ! samenwerken heet dat !en niet die hele grote bedrijven alles gunnen nee het kan ook in samenwerking met lokale taxibedrijven die hebben ook nog wel eens een uurtje over voor speciaal vervoer en hun chauffeur zijn ook goed opgeleid
Beste Ewout,Dat is ook waar grote bedrijven naar toe willen,verlost van loondienstproblemen.Maar ook hier heeft de BCT verplichting de voortgang in de automatisering enorm gedwarsboomd.We gaan weer vooruit, als alle bedrijven de volledige vrijheid krijgen om zich te automatiseren naar eigen behoefte, ZONDER DAT ook maar 1 AMBTENAAR wéér roet in het eten kan gooien.Ruim 10 jaar bezig zijn om de automatisering 20 jaar terug te gooien in de tijd alsof ze het beter weten dan de echte ondernemers.