Voorlopig geen servicepunt doelgroepenvervoer Utrecht

schoolvervoer, schooltaxi, leerlingenvervoer

Er komt voorlopig geen ‘servicepunt doelgroepenvervoer’ in de regio Utrecht. Dat is de conclusie van de dertien deelnemende gemeenten in het project ‘Bundeling Doelgroepenvervoer’. “Hoewel uit onderzoek blijkt dat bundeling van vervoer financiële en kwalitatieve voordelen biedt, zijn die voordelen op dit moment niet van dusdanig niveau dat de aangesloten gemeenten willen overgaan tot een gezamenlijk servicepunt”, zo wordt gesteld. Begin 2016 zal opnieuw worden beoordeeld of een gecombineerde regionale aanbesteding van leerlingen- en awbz-vervoer wordt aangegaan.

Bestuur Regio Utrecht (BRU) is een samenwerkingsverband van negen gemeenten in de regio Utrecht, dat werkt aan verbetering van onder andere de bereikbaarheid van het gebied. In 2013 stelde een aantal van de aangesloten gemeenten de vraag of samenwerking op het gebied van vervoer binnen een of tussen gemeenten kan leiden tot besparing van kosten op vervoer of een verbetering van de kwaliteit van het vervoer. Maar een gezamenlijk servicepunt wordt voorlopig niet vormgegeven, zo laat BRU nu weten.

Leerlingenvervoer

BRU heeft een doorrekening laten maken van de kosten van het leerlingenvervoer op basis van een aantal varianten, zo laat het verband weten. “De huidige samenwerkingsverbanden waarmee de gemeenten het leerlingenvervoer hebben aanbesteed, zijn al behoorlijk efficiënt. Een aantal gemeenten heeft het leerlingenvervoer in lopende contracten ingekocht tegen zeer voordelige tarieven. De te behalen besparingen zijn daarom op dit moment niet zodanig dat gemeenten nu over willen gaan tot een regionale aanbesteding van leerlingenvervoer met dertien gemeenten.”

De verantwoordelijkheid voor het vervoer naar dagbesteding gaat per ingang van 1 januari 2015 over van awbz-instellingen naar de gemeenten. “Gemeenten kunnen nu nog niet inschatten wat de aard en omvang van dit vervoer gaat worden in de nieuwe situatie na 1 januari 2015. Om die reden willen gemeenten begin 2016 opnieuw beoordelen of een gecombineerde regionale aanbesteding van leerlingen- en awbz-vervoer gewenst is”, zo wordt gesteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Voorlopig geen servicepunt doelgroepenvervoer Utrecht | TaxiPro

Voorlopig geen servicepunt doelgroepenvervoer Utrecht

schoolvervoer, schooltaxi, leerlingenvervoer

Er komt voorlopig geen ‘servicepunt doelgroepenvervoer’ in de regio Utrecht. Dat is de conclusie van de dertien deelnemende gemeenten in het project ‘Bundeling Doelgroepenvervoer’. “Hoewel uit onderzoek blijkt dat bundeling van vervoer financiële en kwalitatieve voordelen biedt, zijn die voordelen op dit moment niet van dusdanig niveau dat de aangesloten gemeenten willen overgaan tot een gezamenlijk servicepunt”, zo wordt gesteld. Begin 2016 zal opnieuw worden beoordeeld of een gecombineerde regionale aanbesteding van leerlingen- en awbz-vervoer wordt aangegaan.

Bestuur Regio Utrecht (BRU) is een samenwerkingsverband van negen gemeenten in de regio Utrecht, dat werkt aan verbetering van onder andere de bereikbaarheid van het gebied. In 2013 stelde een aantal van de aangesloten gemeenten de vraag of samenwerking op het gebied van vervoer binnen een of tussen gemeenten kan leiden tot besparing van kosten op vervoer of een verbetering van de kwaliteit van het vervoer. Maar een gezamenlijk servicepunt wordt voorlopig niet vormgegeven, zo laat BRU nu weten.

Leerlingenvervoer

BRU heeft een doorrekening laten maken van de kosten van het leerlingenvervoer op basis van een aantal varianten, zo laat het verband weten. “De huidige samenwerkingsverbanden waarmee de gemeenten het leerlingenvervoer hebben aanbesteed, zijn al behoorlijk efficiënt. Een aantal gemeenten heeft het leerlingenvervoer in lopende contracten ingekocht tegen zeer voordelige tarieven. De te behalen besparingen zijn daarom op dit moment niet zodanig dat gemeenten nu over willen gaan tot een regionale aanbesteding van leerlingenvervoer met dertien gemeenten.”

De verantwoordelijkheid voor het vervoer naar dagbesteding gaat per ingang van 1 januari 2015 over van awbz-instellingen naar de gemeenten. “Gemeenten kunnen nu nog niet inschatten wat de aard en omvang van dit vervoer gaat worden in de nieuwe situatie na 1 januari 2015. Om die reden willen gemeenten begin 2016 opnieuw beoordelen of een gecombineerde regionale aanbesteding van leerlingen- en awbz-vervoer gewenst is”, zo wordt gesteld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.