Nederland lijkt wel een lappendeken van Wmo-regio’s
Contractvervoerders, provincie- en gemeenteambtenaren met vroeger aardrijkskunde als favoriet schoolvak kunnen hun hart ophalen. Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) heeft namelijk een prachtige kaart uitgegeven van al het Wmo-vervoer. Nederland lijkt daarop wel een lappendeken.
De geografische kaart die 20 juni op het Nationaal Congres Contractvervoer 2013 in Den Bosch als poster wordt uitgereikt, geeft per regio in Nederland alle Wmo-regelingen, taxicontracten en vervoerders weer. Deze kan volgens KpVV belanghebbenden inzicht geven in hoe de buren het doen. Zowel contractperiodes als contractloze regelingen met vervoersbudgetten staan er op. Twee kleinere kaarten tonen aanbod en aanbestedingen.
Kennisplatform Verkeer en Vervoer
De kaart valt volgens KpVV enigszins te vergelijken met de jaarlijkse concessieposter voor openbaar vervoer. De organisatie met hoofdkantoor in Ede informeert decentrale overheden over verkeers- en vervoerbeleid. Uit de kaart valt op te maken dat gemeenten Wmo-vervoer betaalbaar proberen te houden door samenwerkingen. Combinaties van openbaar- en leerlingenvervoer komen voor. Soms geldt het OV-deel alleen ’s avonds of voor mensen van een bepaalde leeftijd. Waar de ene gemeente kiest voor een vervoerscontract Wmo dat aansluit op een hele of halve provincie opteert een andere er voor enkel het eigen grondgebied te bedienen.
Wet maatschappelijke ondersteuning
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat mensen met fysieke of psychische beperkingen ondersteuning kunnen krijgen, zo ook op het gebied van vervoer. Gemeenten bepalen daarin de accenten.