Bezuinigingen bij nieuwe aanbesteding Regiotaxi Gelderland
De aanbesteding voor de Regiotaxi Gelderland vanaf 2013 start eind dit jaar. De provincie wil hier fors op bezuinigen door de bijdrage te verlagen van 1,27 euro per zone naar 84 cent. Om te voorkomen dat gemeenten daardoor teveel moeten gaan bijdragen, wordt bekeken hoe het volume van het vervoer omlaag kan.
Voor bijvoorbeeld Ede komt de lagere vergoeding per zone in het slechtste geval neer op een verhoging van de kosten van 1,1 miljoen euro naar 1,7 miljoen euro, zo meldt de Gelderlander.
Kosten openbaar vervoer
De kostenverhoging kan teruggedrongen worden door de inkomsten te verhogen of de uitgaven te verminderen. Het eerste kan maar beperkt, omdat het vervoer voor ouderen en gehandicapten niet duurder mag worden dan het reguliere openbaar vervoer.
Daarom wordt onderzocht of het mogelijk is om het gebruik van de Regiotaxi aan banden te leggen. Bijvoorbeeld door klanten met een WMO-pas een maximaal aantal zones te geven per jaar die ze tegen gereduceerd tarief mogen reizen.
Regiotaxi
Een andere mogelijkheid is dat inwoners met een hoog inkomen niet in aanmerking komen voor de Regiotaxi. Ook wordt gedacht aan het invoeren van een zonedrempel.
Volgend jaar wordt een besluit genomen over maatregelen.
Ik ben zelf regiotaxichauffeur. Als ze willen besparen moeten ze de mensen weren die het niet nodig hebben. Is bij ons in het weekend heel populair als goedkope kroegtaxi. Sommige gasten wel 3 x op een avond naar de volgende kroeg 10 km verderop
Eerst een jaar lang actie voeren; ’s avonds en in het weekend na 7 uur,iedereen voor 1 euro per zone. Nu moet er bezuinigd worden. En wie zijn de dupe: diegene waar het vervoer voor bedoeld is, ouderen en gehandicapten. Als er bezuinigd moet worden: Dan geen regio taxi voor iedereen, maar alleen voor de doelgroep. Mensen die naar de kroeg willen en zich daar vol kunnen laten lopen kunnen ook een straat taxi betalen. Ook ik ben regiochauffeur en erger me vaak aan de kroeglopers.