Gratis taxiritten voor wmo’ers Den Helder na stop OV-Taxi

wmo, taxi, gemeente, OV-Taxi

DEN HELDER – De gemeente Den Helder geeft Wmo-cliënten volgend jaar de keuze voor een eigen vervoersbudget of een aantal gratis taxibonnen. De kosten worden betaald door de gemeente, nadat de provincie de subsidie aan OV-Taxi heeft stopgezet.

De hoogte van het inkomen bepaalt de hoogte van het budget of de hoeveelheid ritten waar ze recht hebben. Het zijn er maximaal 208 ritten per jaar, zo kondigt de gemeente aan.

Vervoersbudget

De provincie schaft per 15 december 2010 de OV-taxi af. Dit gesubsidieerde vervoer wordt veel gebruikt door senioren en door Wmo’ers die recht hebben op een vervoersbudget, omdat zij zich anders lastig van A naar B kunnen verplaatsen. De gemeente is verplicht deze groep Wmo’ers in hun vervoerskosten en –mogelijkheden tegemoet te komen.

Het vervoersbudget is daarbij onvoldoende voor de groep mensen die echt aangewezen is op het gebruik van taxi- of aangepast vervoer. Dat is immers duurder geworden na het afschaffen van de subsidie daarop door de provincie. Daarom biedt de gemeente nu ook de keuze voor een bepaald aantal gratis taxiritten aan. Die worden dan betaald door de gemeente.

Taxibedrijf

Het nieuwe systeem, dat werkt met bonnen, biedt een aantal voordelen. Ten eerste is het flexibel: de klant bepaalt zelf (dat kan 24 uur per dag) welk taxibedrijf hij of zij belt, en is dus niet meer afhankelijk van een logger overkoepelend systeem. Ook is het prettig dat er niet opnieuw een groots vervoersysteem op poten moet worden gezet, met werknemers, een belcentrale en nieuwe bussen en auto’s.

Het systeem maakt immers gebruik van lokale taxibedrijven. Met die bedrijven wordt nu om de tafel gezeten om het systeem en de administratie daarvan door te spreken.

Valys

De afstand van één taxirit mag niet langer zijn dan vijf OV-zones. Voor langere afstanden is onder meer deValys beschikbaar. Klanten kunnen één keer per jaar kiezen voor een vervoersbudget of de taxibonnen. Het aantal bonnen dat men krijgt is dus afhankelijk van het inkomen van de klant. Dat is niets nieuws, zo werkt de toekenning van het vervoersbudget ook al jaren.

Hoewel de regeling pas op 1 januari 2011 ingaat, kunnen de bonnen al vanaf 12 december worden gebruikt. Daarnaast krijgt iedereen die er recht op heeft ook nog eens het vervoersbudget uitbetaald in december.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gratis taxiritten voor wmo’ers Den Helder na stop OV-Taxi | TaxiPro

Gratis taxiritten voor wmo’ers Den Helder na stop OV-Taxi

wmo, taxi, gemeente, OV-Taxi

DEN HELDER – De gemeente Den Helder geeft Wmo-cliënten volgend jaar de keuze voor een eigen vervoersbudget of een aantal gratis taxibonnen. De kosten worden betaald door de gemeente, nadat de provincie de subsidie aan OV-Taxi heeft stopgezet.

De hoogte van het inkomen bepaalt de hoogte van het budget of de hoeveelheid ritten waar ze recht hebben. Het zijn er maximaal 208 ritten per jaar, zo kondigt de gemeente aan.

Vervoersbudget

De provincie schaft per 15 december 2010 de OV-taxi af. Dit gesubsidieerde vervoer wordt veel gebruikt door senioren en door Wmo’ers die recht hebben op een vervoersbudget, omdat zij zich anders lastig van A naar B kunnen verplaatsen. De gemeente is verplicht deze groep Wmo’ers in hun vervoerskosten en –mogelijkheden tegemoet te komen.

Het vervoersbudget is daarbij onvoldoende voor de groep mensen die echt aangewezen is op het gebruik van taxi- of aangepast vervoer. Dat is immers duurder geworden na het afschaffen van de subsidie daarop door de provincie. Daarom biedt de gemeente nu ook de keuze voor een bepaald aantal gratis taxiritten aan. Die worden dan betaald door de gemeente.

Taxibedrijf

Het nieuwe systeem, dat werkt met bonnen, biedt een aantal voordelen. Ten eerste is het flexibel: de klant bepaalt zelf (dat kan 24 uur per dag) welk taxibedrijf hij of zij belt, en is dus niet meer afhankelijk van een logger overkoepelend systeem. Ook is het prettig dat er niet opnieuw een groots vervoersysteem op poten moet worden gezet, met werknemers, een belcentrale en nieuwe bussen en auto’s.

Het systeem maakt immers gebruik van lokale taxibedrijven. Met die bedrijven wordt nu om de tafel gezeten om het systeem en de administratie daarvan door te spreken.

Valys

De afstand van één taxirit mag niet langer zijn dan vijf OV-zones. Voor langere afstanden is onder meer deValys beschikbaar. Klanten kunnen één keer per jaar kiezen voor een vervoersbudget of de taxibonnen. Het aantal bonnen dat men krijgt is dus afhankelijk van het inkomen van de klant. Dat is niets nieuws, zo werkt de toekenning van het vervoersbudget ook al jaren.

Hoewel de regeling pas op 1 januari 2011 ingaat, kunnen de bonnen al vanaf 12 december worden gebruikt. Daarnaast krijgt iedereen die er recht op heeft ook nog eens het vervoersbudget uitbetaald in december.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.