Begeleiding chauffeurs bij halen taxidiploma is broodnodig
De eerste maand van het nieuwe schooljaar is voorbij, de opstartproblemen met leerlingenvervoer zijn in de meeste gemeenten opgelost. Nieuwe chauffeurs zijn vaak nog wel bezig met het halen van hun taxidiploma . Het CBR-CCV slagingspercentage lag vorig jaar op 62 procent. Een goede begeleiding is daarom erg belangrijk.
Boekje
Het examen is verplicht, maar een opleiding tot taxichauffeur niet. “Echter, met zelfstudie alleen haal je het vaak nietâ, vertelt Ronald de Vries, docent bij Jongepier Opleidingen. âDe wetten en feiten kunnen ze wel uit een boekje halen, maar door voorbeelden te geven wordt het pas duidelijk voor cursisten.â
Dat merken ook de aanwezige cursisten op de locatie in Soesterberg. Het is de laatste cursusavond, hierbij worden vooral de examenvragen geoefend. Ze gaan onder meer over de verplichte documenten, rij- en rusttijden, Wet Personenvervoer en sociale vaardigheden.
Klap
âJe hebt een man en vrouw in je taxiâ, vertelt De Vries. âJe ziet in de binnenspiegel dat de man zijn vrouw een klap geeft. Wat doe je?â De halve klas wil de man de taxi uit zetten en de vrouw netjes naar huis brengen.
âDat doe je dus nietâ, doceert De Vries. âJij weet niet wat er aan de hand is, maar je bent in ieder geval wel de controle in de taxi kwijt. Je laat ze alle twee uitstappen, want dan is het niet meer jouw verantwoordelijkheid. Bovendien moet je altijd je eigen veiligheid op nummer Ă©Ă©n zetten.â
Slachtoffer
âNog eentje. Je rijdt âs nachts met je taxi een bromfietser aan op een verlaten buitenweg. Hij ligt op de grond met twee gebroken benen. Wat doe je?â, vraagt De Vries aan zijn klas. âA: Je legt het slachtoffer in de auto en rijdt naar het ziekenhuis. B: Je wacht tot er een auto voorbij komt en vraagt om hulp. C: Je rijdt naar de dichtstbijzijnde boerderij om hulp halen.â
Dat het juiste antwoord C is leidt tot veel onbegrip bij een aantal cursisten. âJe laat een gewonde toch niet alleen?â is een veel gehoorde uitspraak. âNatuurlijk welâ, doceert De Vries. âDe wet schrijft voor dat je moet zorgen dat er hulp komt, niet dat je iemand daarvoor niet alleen mag laten. Wie weet hoe lang het nog duurt voordat er iemand voorbij komt. En een slachtoffer optillen, dat mag je al helemaal niet zonder medische opleiding.â
Examen
De cursisten worden bestookt met (strik)vragen, gebaseerd op de daadwerkelijk examenvragen zoals die gesteld gaan worden tijdens het examen. De Vries: âHet is vaak een kwestie van heel goed lezen en dan even rustig en logisch nadenken, maar dat is soms best moeilijk.â
Zodra de cursisten het Taxi Diploma behaald hebben, kunnen ze bij Jongepier Opleidingen ook cursussen volgen voor bijvoorbeeld het leerlingenvervoer. Steeds meer gemeenten stellen die opleiding verplicht voor het schoolvervoer.
Cursus Leerlingenvervoer
âMet de cursus Leerlingenvervoer leren taxichauffeurs omgaan met verschillende soorten leerlingen en beperkingenâ, zegt De Vries. âAls je bijvoorbeeld een autist in de bus hebt, is het belangrijk dat je die een vaste plaats geeft. Anders kan dat tot problemen leiden. Het is met een andere bril kijken in de wereld van kinderen en je daarop aanpassen. Eigenlijk een must voor iedere chauffeur die dit soort vervoer doet.â
Bart Pals
hoi ik ben anita en was de enigste vrouw bij deze opleidng bij jongepier. Maar ik ben dankbaar en erg blij dat ik dit heb mogen volgen, ten eerste je leerd er een hoop van om deel te nemen aan deze cursus en waarom ik ben in iedergeval in ÚÚn keer geslaagd voor mijn theorie. Ik kan het iedereen aanbevelen om deze cursus te gaan volgen vr groet anita
Volgens mij moet er bij de scholen meer controle op chauffeurs komen , want in de praktijk worden de leerlingen wel eens alleen in de busjes achtergelaten terwijl de chauffeur naar het schoolplein loopt.En het komt vaak voor dat een schoolbusje (nadat de leerlingen zijn uitgestapt}op een dusdanige plek gaat staan (om te roken e.d) dat er bijna geen andere bus meer doorkan , waardoor gevaarlijke situaties onstaan. Mvg Frank.
ik wil graag meer informatie over taxipas
Ik wil heel graag mensen begeleiden bij de opleiding, ik heb 10 jaar ervaring.
vr.grt. Wil Roest
beste wil roest , in januarie ga ik dus beginnen met de opleiding voor de taxi-pas .
heb inmiddels best wel wat rijervaring opgedaan met grote en kleine auto’s . ( niet op de taxi )
en rij ook nog eens 27 jaar schadevrij ….( afkloppen )
ik ben er zeer gebrand op om mijn taxi-pas te halen , mijn tijdelijke pas heb ik dus al binnen .
ik kan best wel goed leren , maar wat kan ik zoal verwachten bij theorie als praktijk lessen ?
ik wacht op je antwoord…
ik heb inmiddels mijn theorie examen gehaald .
de lessen van ronald de vries zijn echt een uitkomst ….
nu gaan we het praktijk-gedeelte aanpakken…
later meer
Ik heb op 30-01-2006 mijn taxipas gehaald, nu moet deze verlengd worden, moet ik nu ook nog een taxidiploma halen. Ik werk momenteel niet voor een taxi-bedrijf, maar wil mijn taxipas toch behouden, voor het geval ik weer terug wil keren in het taxivak.
Hoi Toon, je kunt zelf verlenging aanvragen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
kun je ook ergens gratis theorie oefenen voor de taxipas?
Mvg Frank
Ik heb vandaag examen gedaan voor de chauffeurspas en had 2 fouten van de 40 en echt dank zij de lessen van Ronald! Ik heb ook in de laatste les gezegd dat we 4 avonden van 4 uur les hebben gehad, 4×4 is 16 uur en ik heb me geen minuut verveeld en veel geleerd!!! Complimenten!
Groeten john
wie kan mij helpen met goeie tips voor het taxi theorie examen die ik binnenkort moet doen?
zijn er dingen die sowieso voorbij komen?