KNV Taxi achter plan GroenLinks minimumeisen aanbesteding
DEN HAAG – KNV Taxi steunt de oproep van GroenLinks minimumeisen in te voeren bij aanbestedingen voor doelgroepenvervoer. Maar dan moet de branche zelf hierop wel voldoende invloed hebben.
“Als dit praktische basisregels zijn waarover praktijkmensen vooraf hebben mogen meedenken, leidt het tot een eerlijker speelveld en betere kansen voor bedrijven die goede kwaliteit als bedrijfspolicy hebben”, licht KNV Taxi-secretaris Hubert Andela toe.
Twee jaar geleden pleitte KNV Taxi ook al voor minimumeisen in het doelgroepenvervoer. De betrokken ministeries wilden daar echter niet aan beginnen.
Handboeken
“Behandeling van het onderwerp in de Tweede Kamer heeft geleid tot het compromis Handboeken”, legt Andela uit. “Als KNV Taxi waren we er tevreden over dat we samen met gebruikersorganisaties en vakbonden het onderwerp ‘kwaliteit contractvervoer en de rol van gemeenten en provincies’ zo duidelijk op de agenda van politiek Den Haag hadden gekregen.”
“De handboeken zijn een eerste stap. De volgende is modelbestekken. Daar werken we nu aan. Mochten beide maatregelen niet werken, dan moeten we minimumeisen in de wet vastleggen. Dit heeft toenmalig staatssecretaris Huizinga ook in de Tweede Kamer al laten doorschemeren.”
Volgens KNV Taxi zouden deze minimumeisen simpel en beknopt moeten zijn. “Geen hoge omzeteisen in het bestek”, vindt Andela. “Wel eisen aan opleiding en nascholing van chauffeurs. Bijvoorbeeld één keer per jaar praktische instructie door deskundigen uit de betrokken school of zorginstelling over de handicap of het ziektebeeld van de passagiers.”
Controle
Ook moet er door opdrachtgevers vooraf een budget voor controle vastgesteld worden. “Zodat vóór ondertekening van het contract en gedurende de looptijd reële controles kunnen worden uitgevoerd”, zegt Andela. “Als een opdrachtgever die controle niet regelt, is er geen eerlijk speelveld.”
Als de wensen van GroenLinks gehoor vinden in de Tweede Kamer, wordt de prijs voor het taxivervoer misschien wel iets hoger. “Maar goedkoop kan voor een opdrachtgever ook bij vervoerscontracten duurkoop worden”, waarschuwt Andela. “Bijvoorbeeld als een gemeente erg veel klachten krijgt en er politieke problemen door komen. Of als de gemeente kosten moet maken om van een contract af te komen. Of als een vervoerder failliet gaat.”
Bart Pals
Lees ook: GroenLinks wil minimumeisen aanbesteding leerlingenvervoer
Goedkoop is duurkoop. Wie kwaliteit wil, zal daarvoor een minimum prijs moeten betalen. Het zou heel goed zijn, als er een afspraak komt over minimum eisen, zodat taxibedrijven, die voor een reëele prijs willen werken, ook aan bod kunnen komen.
Overigens moeten ook reizigersplatforms een stem kunnen hebben. Of de klankbordgroepen van reizigers zouden een wettelijke basis moeten krijgen.