Eerste indruk met nieuwe Mercedes C-Klasse
AUTOVANDAAG – Mercedes-Benz heeft de C-Klasse een facelift gegeven. Een eerste indruk met de 220 CDI en 250 CDI met 7G Tronic.
Mercedes heeft aan de koets vooral het neusje opgewaardeerd. Die staat rechter op – net als bij de CLS – en heeft een uitgesprokener voorbumper die al dan niet voorzien van dagrijverlichting.
Interieur
De grootste sprongen zijn gemaakt in het interieur; dat kreeg meer leven door gebruik van nieuwe materialen en kleurstellingen en ziet er door het nu geïntegreerde COMAND-scherm weer heel modern.
Om de upgrade compleet te maken werd het stuur geleend van de nieuwe CLS en kreeg het instrumentarium – afhankelijk van de uitvoering – een zeer fraai kleurendisplay in de snelheidsmeter.
Parkeerhulp
Verder volgt de nieuwe C-Klasse zijn grotere broers met de intrede van allerlei nieuwe attentie- en assistentiesystemen zoals dode hoek detectie, parkeerhulp en rijstrookdetectie. Ook verdeelt de automatische airco het interieur nu in meer zones en waakt ook over het klimaat achterin.
In technisch opzicht had Mercedes-Benz de zaakjes aardig voor elkaar. Met dank aan de moderne CGI- en CDI motoren is elke C voorzien van directe inspuiting en turbotechniek.
Automaat
Maar door alle versies uit te rusten met start/stop-techniek en de nieuwe 7G Tronic Plus automaat te introduceren kon er extra brandstof worden bespaard. In sommige gevallen bedraagt de winst 31%!
Wij reden met de 220 CDI en 250 CDI met 7G Tronic. De eerste diesel is de meest interessante met zijn verbruik van 4.4l/100km.
Diesel
Beide diesels zijn krachtig in hun soort; de 250 CDI imponeert met 500 Nm trekkracht maar laat meer van zich horen. Grommen doet de 220 CDI minder en ook zijn start/stop-systeem werkt net even sneller.
In omgang is de vernieuwde C-Klasse zichzelf gebleven, met vrij lichte besturing, Duits stevig in de dempers maar toch heel solide en comfortabel. De Sport-stand in een van de demo’s scherpt de automaat en het onderstel duidelijk nog aan; een leuke feature die zich vooral leent voor afgelegen bochtige wegen dan snelweg.
Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl