huur en verhuur

Taxideelplatform Blueplates na twee jaar durende pilot gelanceerd in Nederland

Het wagenpark van Blueplates
Het wagenpark van Blueplates. Foto: Blueplates

Blueplates, een deelplatform voor taxichauffeurs, is na een pilot van twee jaar officieel gelanceerd in Nederland. Via Blueplates, dat zowel beschikt over een app als over een wagenpark, kunnen chauffeurs een taxi huren of een eigen taxi beschikbaar stellen aan andere chauffeurs.

Via dit zogeheten profitsharing-model wil Blueplates een win-win-situatie voor taxichauffeurs creëren: de chauffeur met auto verdient wat extra, terwijl chauffeurs zonder auto niet hoeven te investeren in een voertuig. “Onze volledige bedrijfsstrategie is er op gericht om het leven van de taxichauffeur gemakkelijker te maken en hun positie te verbeteren”, vertelt Blueplates-directeur Oliver Yeboah.

Als taxichauffeur mag je in Nederland twaalf uur per dag rijden, waardoor de auto verplicht de helft van de dag stilstaat. Dat is inefficiënt, vindt Yeboah die tegelijkertijd constateert dat ook de gemiddelde taxileaseprijs van tenminste 1.250 euro per maand ver afstaat van het gemiddelde uurloon van een taxichauffeur. “Wanneer taxichauffeurs hun auto’s zouden delen wordt het makkelijker om de kosten te dekken, staan er minder auto’s stil en wordt er minder CO2 uitgestoten”, aldus Yeboah.

Elektrisch wagenpark

Samen met het Amsterdams Klimaat en Energiefonds (AKEF), NIO en Leaseplan, heeft Blueplates een elektrisch wagenpark opgetuigd, bestaande uit voertuigen die allemaal zijn verzekerd bij taxiverzekeraar Traksi. Taxichauffeurs kunnen deze auto’s huren en komen zo niet vast te zitten aan dure of lange leasecontracten.

“Stap één is het aanbieden van goed onderhouden elektrische auto’s, financiële voordelen en flexibiliteit in werktijden, zodat chauffeurs een goede werk-privébalans kunnen behouden”, zegt Yeboah. “Daarnaast kijken we continu hoe we verder de maatschappelijke positie van taxichauffeurs kunnen versterken.”

Taxi Innovatieprijs

In oktober 2022 won Blueplates de Taxi Innovatieprijs, die werd uitgereikt tijdens Taxi Expo ’22. Van de in totaal 1.307 uitgebrachte stemmen gingen er 408 naar het autodeelplatform.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Taxideelplatform Blueplates na twee jaar durende pilot gelanceerd in Nederland | TaxiPro
huur en verhuur

Taxideelplatform Blueplates na twee jaar durende pilot gelanceerd in Nederland

Het wagenpark van Blueplates
Het wagenpark van Blueplates. Foto: Blueplates

Blueplates, een deelplatform voor taxichauffeurs, is na een pilot van twee jaar officieel gelanceerd in Nederland. Via Blueplates, dat zowel beschikt over een app als over een wagenpark, kunnen chauffeurs een taxi huren of een eigen taxi beschikbaar stellen aan andere chauffeurs.

Via dit zogeheten profitsharing-model wil Blueplates een win-win-situatie voor taxichauffeurs creëren: de chauffeur met auto verdient wat extra, terwijl chauffeurs zonder auto niet hoeven te investeren in een voertuig. “Onze volledige bedrijfsstrategie is er op gericht om het leven van de taxichauffeur gemakkelijker te maken en hun positie te verbeteren”, vertelt Blueplates-directeur Oliver Yeboah.

Als taxichauffeur mag je in Nederland twaalf uur per dag rijden, waardoor de auto verplicht de helft van de dag stilstaat. Dat is inefficiënt, vindt Yeboah die tegelijkertijd constateert dat ook de gemiddelde taxileaseprijs van tenminste 1.250 euro per maand ver afstaat van het gemiddelde uurloon van een taxichauffeur. “Wanneer taxichauffeurs hun auto’s zouden delen wordt het makkelijker om de kosten te dekken, staan er minder auto’s stil en wordt er minder CO2 uitgestoten”, aldus Yeboah.

Elektrisch wagenpark

Samen met het Amsterdams Klimaat en Energiefonds (AKEF), NIO en Leaseplan, heeft Blueplates een elektrisch wagenpark opgetuigd, bestaande uit voertuigen die allemaal zijn verzekerd bij taxiverzekeraar Traksi. Taxichauffeurs kunnen deze auto’s huren en komen zo niet vast te zitten aan dure of lange leasecontracten.

“Stap één is het aanbieden van goed onderhouden elektrische auto’s, financiële voordelen en flexibiliteit in werktijden, zodat chauffeurs een goede werk-privébalans kunnen behouden”, zegt Yeboah. “Daarnaast kijken we continu hoe we verder de maatschappelijke positie van taxichauffeurs kunnen versterken.”

Taxi Innovatieprijs

In oktober 2022 won Blueplates de Taxi Innovatieprijs, die werd uitgereikt tijdens Taxi Expo ’22. Van de in totaal 1.307 uitgebrachte stemmen gingen er 408 naar het autodeelplatform.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.