Belinda en Roy Buitenhuis
Taxi Erkend

Roermond introduceert eigen taxikeurmerk: ‘Evenementenrijders weren’

Belinda en Roy Buitenhuis (Taxi-Roy). Foto: ProMedia

Een keurmerk op de voorruit van de taxi waardoor klanten en handhavers onderscheid kunnen maken tussen lokale taxibedrijven en cowboys van buitenaf. Na ruim een jaar is dat sinds deze week realiteit voor de Roermondse taximarkt. Belinda en Roy Buitenhuis, die in samenwerking met de gemeente dit keurmerk tot stand hebben gebracht, hopen dat het nu eindelijk klaar is met de onrust die ontstaat op het moment dat er een groot evenement in Roermond plaatsvindt, zoals carnaval.

Pal voor het stadhuis, omringt door verschillende taxi’s en chauffeurs waar maandagmiddag in het bijzijn van wethouder Dirk Franssen (Evenementen) de nieuwe raamsticker werd gepresenteerd, benadrukt Roy Buitenhuis (Taxi-Roy) de urgentie van het kersverse taxikeurmerk. “Wij hebben last van die cowboys die vanuit andere steden komen en woekerprijzen aan klanten vragen. Sommige van deze chauffeurs bedreigen zelfs mensen.”

Volgens Buitenhuis ligt er zelfs een aangifte van een medewerker van de gemeente, die tijdens carnaval onder bedreiging 80 euro moest betalen. “De gemeente is hierdoor zelf ook wakker geschud”, zegt hij. De wethouder laat overigens desgevraagd weten niet bekend te zijn met zo’n geval.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Belinda en Roy Buitenhuis
Belinda en Roy Buitenhuis voor het stadhuis in Roermond na de lanceren van het taxikeurmerk.

Andere chauffeurs, die maandagmiddag ook bij de lancering van het nieuwe taxikeurmerk aanwezig waren, herkennen de verhalen. “Ik hoor vaak van klanten die na een evenement in een taxi stappen, dat ze geshockeerd zijn”, vertelt een van hen. “Ze vragen absurde prijzen: 70 á 80 euro voor een ritje van nog geen 5 kilometer. Dat is echt onmogelijk.”

Handhaving

Het nieuwe taxikeurmerk moet het voor de handhaving makkelijker maken de rotte appels eruit te pikken. Alles staat of valt echter met voldoende handhavingscapaciteit. Zo heeft een stad als Den Haag, dat zelfs een TTO-stelsel hanteert, momenteel moeite om op alles te handhaven vanwege schaarse capaciteit. De Roermondse taxichauffeurs zijn daar echter alles behalve bang voor. “We krijgen soms zelfs weleens boetes op plekken waar we die niet horen te krijgen”, vertelt Buitenhuis lachend.

De taxichauffeurs zijn het er unaniem over eens dat het taxikeurmerk gaat helpen. “De handhavers konden natuurlijk geen onderscheid maken tussen Roermondse taxibedrijven en taxibedrijven van buitenaf, dus ze wisten niet wie ze aan moesten pakken. Dat is nu anders”, legt een van de aanwezige chauffeurs uit.

Draagvlak

Buitenhuis, die de kwestie vorig jaar april aankaartte, prijst de rol van de gemeente bij de totstandkoming van het keurmerk. “Wij hebben meerdere gesprekken gevoerd met de gemeente en vanaf dag één waren ze positief. Een voorwaarde was wel dat alle taxibedrijven hierachter moesten staan en mee moesten doen.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Rob Wolters
Rob Wolters is al zestig jaar actief in de Roermondse taxi- en touringcarsector.

“We moesten eerst voor draagvlak zorgen onder alle taxiondernemers”, vult Rob Wolters van Wolters Taxi- en Touringcar aan. “Als wij ervoor zorgen dat iedereen solidair met elkaar is, dan geeft dat de gemeente een prikkel om het initiatief te ondersteunen. Dat is voor iedereen een win-win-situatie.”

Stamoudste

Wolters geldt als de stamoudste van de groep taxichauffeurs die maandagmiddag bij de presentatie aanwezig was. Al 35 jaar is hij actief in de Roermondse taxiscene. In die tijd heeft hij het nodige zien veranderen. Zo is het voor taxibedrijven makkelijker geworden om in andere steden te rijden. “Taxibedrijven uit Utrecht en Amsterdam komen steeds vaker naar Roermond”, constateert hij.

“In principe mag dat, maar ze moeten zich wel aan de regels houden. Het kan niet zo zijn taxibedrijven van buitenaf tijdens grote evenementen hier naartoe komen en denken voor een ritje van 25 euro ruim 60 euro te vragen. De klant moet een eerlijke prijs betalen.”

Wegpikken

Naast de veiligheid voor klanten, denken de chauffeurs ook dat het gloednieuwe taxikeurmerk een positieve impuls geeft aan de eigen portemonnee. Volgens Roy Buitenhuis lopen de ondernemers nu zo’n 15 tot 20 procent aan inkomsten per voertuig mis, door taxichauffeurs van buitenaf. “Je hebt minder volume op zo’n avond, doordat anderen de ritten wegpikken. En dat gaat niet altijd op een eerlijke manier”, aldus Wolters.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Taxikeurmerk Roermond
Offiecieel erkende en aangesloten Roermondse taxibedrijven zijn voortaan te herkennen aan deze raamsticker (rechts).

Maar wat de chauffeur nog belangrijker vindt, is de goede naam van de Roermondse taxibranche. “Als taxi’s van buitenaf woekerprijzen vragen, krijgt de lokale taxiondernemer dat over zich heen. Die komt daardoor in een kwaad daglicht te staan, terwijl hij er niks mee te maken heeft.”

Het imago van de Roermondse taxibranche lijdt daaronder, concludeert Wolters. “Hopelijk denken taxibedrijven van buitenaf door het keurmerk nu twee keer na voordat ze naar Roermond komen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Roermond introduceert eigen taxikeurmerk: ‘Evenementenrijders weren’ | TaxiPro
Belinda en Roy Buitenhuis
Taxi Erkend

Roermond introduceert eigen taxikeurmerk: ‘Evenementenrijders weren’

Belinda en Roy Buitenhuis (Taxi-Roy). Foto: ProMedia

Een keurmerk op de voorruit van de taxi waardoor klanten en handhavers onderscheid kunnen maken tussen lokale taxibedrijven en cowboys van buitenaf. Na ruim een jaar is dat sinds deze week realiteit voor de Roermondse taximarkt. Belinda en Roy Buitenhuis, die in samenwerking met de gemeente dit keurmerk tot stand hebben gebracht, hopen dat het nu eindelijk klaar is met de onrust die ontstaat op het moment dat er een groot evenement in Roermond plaatsvindt, zoals carnaval.

Pal voor het stadhuis, omringt door verschillende taxi’s en chauffeurs waar maandagmiddag in het bijzijn van wethouder Dirk Franssen (Evenementen) de nieuwe raamsticker werd gepresenteerd, benadrukt Roy Buitenhuis (Taxi-Roy) de urgentie van het kersverse taxikeurmerk. “Wij hebben last van die cowboys die vanuit andere steden komen en woekerprijzen aan klanten vragen. Sommige van deze chauffeurs bedreigen zelfs mensen.”

Volgens Buitenhuis ligt er zelfs een aangifte van een medewerker van de gemeente, die tijdens carnaval onder bedreiging 80 euro moest betalen. “De gemeente is hierdoor zelf ook wakker geschud”, zegt hij. De wethouder laat overigens desgevraagd weten niet bekend te zijn met zo’n geval.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Belinda en Roy Buitenhuis
Belinda en Roy Buitenhuis voor het stadhuis in Roermond na de lanceren van het taxikeurmerk.

Andere chauffeurs, die maandagmiddag ook bij de lancering van het nieuwe taxikeurmerk aanwezig waren, herkennen de verhalen. “Ik hoor vaak van klanten die na een evenement in een taxi stappen, dat ze geshockeerd zijn”, vertelt een van hen. “Ze vragen absurde prijzen: 70 á 80 euro voor een ritje van nog geen 5 kilometer. Dat is echt onmogelijk.”

Handhaving

Het nieuwe taxikeurmerk moet het voor de handhaving makkelijker maken de rotte appels eruit te pikken. Alles staat of valt echter met voldoende handhavingscapaciteit. Zo heeft een stad als Den Haag, dat zelfs een TTO-stelsel hanteert, momenteel moeite om op alles te handhaven vanwege schaarse capaciteit. De Roermondse taxichauffeurs zijn daar echter alles behalve bang voor. “We krijgen soms zelfs weleens boetes op plekken waar we die niet horen te krijgen”, vertelt Buitenhuis lachend.

De taxichauffeurs zijn het er unaniem over eens dat het taxikeurmerk gaat helpen. “De handhavers konden natuurlijk geen onderscheid maken tussen Roermondse taxibedrijven en taxibedrijven van buitenaf, dus ze wisten niet wie ze aan moesten pakken. Dat is nu anders”, legt een van de aanwezige chauffeurs uit.

Draagvlak

Buitenhuis, die de kwestie vorig jaar april aankaartte, prijst de rol van de gemeente bij de totstandkoming van het keurmerk. “Wij hebben meerdere gesprekken gevoerd met de gemeente en vanaf dag één waren ze positief. Een voorwaarde was wel dat alle taxibedrijven hierachter moesten staan en mee moesten doen.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Rob Wolters
Rob Wolters is al zestig jaar actief in de Roermondse taxi- en touringcarsector.

“We moesten eerst voor draagvlak zorgen onder alle taxiondernemers”, vult Rob Wolters van Wolters Taxi- en Touringcar aan. “Als wij ervoor zorgen dat iedereen solidair met elkaar is, dan geeft dat de gemeente een prikkel om het initiatief te ondersteunen. Dat is voor iedereen een win-win-situatie.”

Stamoudste

Wolters geldt als de stamoudste van de groep taxichauffeurs die maandagmiddag bij de presentatie aanwezig was. Al 35 jaar is hij actief in de Roermondse taxiscene. In die tijd heeft hij het nodige zien veranderen. Zo is het voor taxibedrijven makkelijker geworden om in andere steden te rijden. “Taxibedrijven uit Utrecht en Amsterdam komen steeds vaker naar Roermond”, constateert hij.

“In principe mag dat, maar ze moeten zich wel aan de regels houden. Het kan niet zo zijn taxibedrijven van buitenaf tijdens grote evenementen hier naartoe komen en denken voor een ritje van 25 euro ruim 60 euro te vragen. De klant moet een eerlijke prijs betalen.”

Wegpikken

Naast de veiligheid voor klanten, denken de chauffeurs ook dat het gloednieuwe taxikeurmerk een positieve impuls geeft aan de eigen portemonnee. Volgens Roy Buitenhuis lopen de ondernemers nu zo’n 15 tot 20 procent aan inkomsten per voertuig mis, door taxichauffeurs van buitenaf. “Je hebt minder volume op zo’n avond, doordat anderen de ritten wegpikken. En dat gaat niet altijd op een eerlijke manier”, aldus Wolters.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Taxikeurmerk Roermond
Offiecieel erkende en aangesloten Roermondse taxibedrijven zijn voortaan te herkennen aan deze raamsticker (rechts).

Maar wat de chauffeur nog belangrijker vindt, is de goede naam van de Roermondse taxibranche. “Als taxi’s van buitenaf woekerprijzen vragen, krijgt de lokale taxiondernemer dat over zich heen. Die komt daardoor in een kwaad daglicht te staan, terwijl hij er niks mee te maken heeft.”

Het imago van de Roermondse taxibranche lijdt daaronder, concludeert Wolters. “Hopelijk denken taxibedrijven van buitenaf door het keurmerk nu twee keer na voordat ze naar Roermond komen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.