Stephan van Baarle
Tweede Kamerverkiezingen

DENK pleit voor steun taxibranche: ‘Heeft lange tijd onder druk gestaan’

DENK-lijsttrekker Stephan van Baarle. Foto: ANP/Ramon van Flymen

DENK heeft in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 22 november, een plekje in hun verkiezingsprogramma ingeruimd voor de taxibranche. Volgens de partij heeft de branche lange tijd onder druk gestaan door de coronacrisis. DENK wil de sector daarom helpen door financiële ondersteuning te bieden, door onder meer de BPM te schrappen. 

“De afschaffing van de BPM voor taxi’s kan leiden tot lagere operationele kosten voor taxibedrijven”, zegt een woordvoerder van lijsttrekker Stephan van Baarle daarover. “Het is een stimulans voor het vernieuwen van het wagenpark met milieuvriendelijkere taxi’s en geeft taxibedrijven de mogelijkheid om de besparingen door te berekenen aan klanten, wat kan resulteren in lagere taxitarieven.”

Naast de afschaffing van de BPM is DENK van mening dat de autoverzekering voor taxi’s goedkoper moet. Dat is mogelijk, zo stelt de partij, als men zich richt op het verbeteren van het risicoprofiel door de inzet van veiligere auto’s, het collectief onderhandelen door taxibedrijven voor betere tarieven en het bevorderen van meer concurrentie binnen de verzekeringsmarkt. “Deze benaderingen kunnen leiden tot lagere premies en betere voorwaarden voor de taxibranche.”

Oneerlijke concurrentie

Tot slot wil DENK een vuist maken tegen oneerlijke concurrentie door het stellen van kwaliteitseisen. Volgens de woordvoerder ontvangt DENK regelmatig klachten over constructies die nadelig zijn voor hardwerkende chauffeurs. De partij noemt taxiplatform Uber hierbij als voorbeeld. “Uber dient te opereren onder dezelfde regelgeving als traditionele taxibedrijven. Dit garandeert dat alle taxibedrijven en chauffeurs aan dezelfde wettelijke eisen voldoen, waardoor oneerlijke concurrentie wordt voorkomen. Meer transparantie omtrent de werkwijzen van Uber, waaronder het gebruik van fleetpartners, is vereist.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

DENK pleit voor steun taxibranche: ‘Heeft lange tijd onder druk gestaan’ | TaxiPro
Stephan van Baarle
Tweede Kamerverkiezingen

DENK pleit voor steun taxibranche: ‘Heeft lange tijd onder druk gestaan’

DENK-lijsttrekker Stephan van Baarle. Foto: ANP/Ramon van Flymen

DENK heeft in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 22 november, een plekje in hun verkiezingsprogramma ingeruimd voor de taxibranche. Volgens de partij heeft de branche lange tijd onder druk gestaan door de coronacrisis. DENK wil de sector daarom helpen door financiële ondersteuning te bieden, door onder meer de BPM te schrappen. 

“De afschaffing van de BPM voor taxi’s kan leiden tot lagere operationele kosten voor taxibedrijven”, zegt een woordvoerder van lijsttrekker Stephan van Baarle daarover. “Het is een stimulans voor het vernieuwen van het wagenpark met milieuvriendelijkere taxi’s en geeft taxibedrijven de mogelijkheid om de besparingen door te berekenen aan klanten, wat kan resulteren in lagere taxitarieven.”

Naast de afschaffing van de BPM is DENK van mening dat de autoverzekering voor taxi’s goedkoper moet. Dat is mogelijk, zo stelt de partij, als men zich richt op het verbeteren van het risicoprofiel door de inzet van veiligere auto’s, het collectief onderhandelen door taxibedrijven voor betere tarieven en het bevorderen van meer concurrentie binnen de verzekeringsmarkt. “Deze benaderingen kunnen leiden tot lagere premies en betere voorwaarden voor de taxibranche.”

Oneerlijke concurrentie

Tot slot wil DENK een vuist maken tegen oneerlijke concurrentie door het stellen van kwaliteitseisen. Volgens de woordvoerder ontvangt DENK regelmatig klachten over constructies die nadelig zijn voor hardwerkende chauffeurs. De partij noemt taxiplatform Uber hierbij als voorbeeld. “Uber dient te opereren onder dezelfde regelgeving als traditionele taxibedrijven. Dit garandeert dat alle taxibedrijven en chauffeurs aan dezelfde wettelijke eisen voldoen, waardoor oneerlijke concurrentie wordt voorkomen. Meer transparantie omtrent de werkwijzen van Uber, waaronder het gebruik van fleetpartners, is vereist.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.