Shutterstock - Uitlaat van auto's.
Dieselgate

MKB-Claim start sjoemeldieselclaim voor bedrijven

Uitlaat van auto's. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/NadyGinzburg

MKB-Claim lanceert een massaclaim voor bedrijven die in de periode 2009 tot en met september 2019 een nieuwe of gebruikte dieselauto of bestelauto hebben aangeschaft. De massaclaimspecialist stelt dat verschillende autofabrikanten deze voertuigen hebben voorzien van sjoemelsoftware, waardoor deze onder normale gebruiksomstandigheden meer uitstoten dan in een testomgeving.

Grote fabrikanten, zoals Volkswagen, Opel, Peugeot en Renault, sjoemelden volgens MKB-Claim van 2009 tot in ieder geval september 2019 met hun dieselvoertuigen. Door de sjoemelsoftware leek het voertuig tijdens de typegoedkeuringstest ‘schoon’, maar onder normale gebruiksomstandigheden werd veel meer uitgestoten dan is toegestaan. “Bedrijven met dieselauto’s en/of bestelauto’s betaalden daardoor te veel voor hun voertuig”, zegt de massaclaimspecialist daarover. Het gaat in dit geval om bedrijven in de logistieke sector, maar ook om bouw- en installatiebedrijven, taxibedrijven en rijscholen.

Compensatie

MKB-Claim vindt dat de geleden schade moet worden vergoed. De massaclaimspecialist roept bedrijven en ondernemers daarom op mee te doen met de claim, om vervolgens compensatie te eisen. “Veel ondernemers weten wel dat ze door het dieselschandaal schade hebben geleden, maar hebben het te druk om er werk van te maken”, zegt Stef Smit, directeur MKB-Claim, daarover. “Wij maken het ze makkelijk om hun recht te halen.”

Eerdere rechterlijke uitspraken, pakten volgens Smit positief uit. “Voor consumenten werd al beslist dat zij recht hebben op 3.000 euro voor een nieuwe dieselauto en 1.500 euro voor een tweedehands model. Wij verwachten voor bedrijven vergelijkbare bedragen”, aldus de MKB-Claim-directeur.

Steun

Honderden bedrijven en ondernemingen, hebben zich volgens MKB-Claim al achter deze schadeclaim geschaard. Dat aantal kan nog verder groeien. “Alles bij elkaar opgeteld, gaat over een miljoen ondernemingen die hiervan de dupe zijn”, zegt een woordvoerder over de kwestie. “Het over 750.000 bedrijven met een bestelauto en over zo’n 250.000 personenauto’s, die op naam van een bedrijf staan. Er is momenteel veel vraag naar.”

Volgens directeur Stef Smit is ook de taxisector te dupe van deze kwestie. “De claim gaat over de periode tussen 2009 en september 2019. In die tijd reed natuurlijk het gros van de taxi’s op diesel. Ik schat dat er nog flink wat taxiondernemingen zijn, die kunnen rekenen op geld”, zo besluit Smit.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.