Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv

Eindhoven Airport zoekt één taxibedrijf voor opstapmarkt en besteld werk

Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv (onbeperkt gebruik)

Eindhoven Airport is op zoek naar een bedrijf dat de afhandeling van zowel de taxi-opstapmarkt als de markt voor besteld taxivervoer kan verzorgen. Daarom heeft de luchthaven als voorbereiding op een aanbesteding een marktconsultatie gehouden met vragen aan de markt. Met de uitkomsten kan de luchthaven beter bepalen of ze de aanbesteding wil doorzetten en aan welke eisen de gezochte partij moet voldoen.

De afhandelaar moet onder meer de communicatie onderhouden met chauffeurs en taxibedrijven op Eindhoven Airport en de registratie verzorgen. Het gaat ook om activiteiten als controle van de kwaliteit van taxi’s en chauffeurs, facturatie, toegangscontrole en capaciteitsmanagement om rondcirculerende taxi’s te voorkomen.

Nieuw voorterrein

Daarvoor wil de luchthaven het begin vorig jaar geopende nieuwe voorterrein gebruiken waar een taxiconcessiestrook ligt, vlak voor de ingang van het terminalgebouw. De taxistrook ligt gunstiger ten opzichte van de Kiss&Ride-voorziening die tegen betaling ook door de taxibranche gebruikt kan worden.

Uit de antwoorden die de marktconsultatie opleverde blijkt dat de meerderheid van de respondenten het realistisch vindt om besteld vervoer en de taxi-opstapmarkt samen aan te bieden. Het zou meer mogelijkheden bieden en duidelijkheid verschaffen voor zowel de ondernemers als de gebruikers van taxidiensten.

Risico’s

Tegelijkertijd bestaat er wel een risico dat ‘eigen rijders’ erin slagen om toegang te krijgen tot de taxistrook. Controle daarop is lastig, verwacht de markt. Andere risico’s die de ondervraagde partijen onder meer zien zijn een teruglopend volume door de coronamaatregelen, hogere kosten dan opbrengsten en onvoorziene wet- en regelgeving.

Eindhoven Airport was met ruim 6,7 miljoen passagiers in 2019 de tweede luchthaven van Nederland. Na de pandemie liep dat aantal terug naar 2,1 miljoen in 2020. Er werken bijna 2.000 mensen bij de luchthaven. In oktober 2019 nam Eindhoven Airport een nieuwe parkeergarage (P1) in gebruik. Een half jaar later werd het nieuwe voorterrein en Airport Boulevard geopend voor publiek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Eindhoven Airport zoekt één taxibedrijf voor opstapmarkt en besteld werk | TaxiPro
Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv

Eindhoven Airport zoekt één taxibedrijf voor opstapmarkt en besteld werk

Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv (onbeperkt gebruik)

Eindhoven Airport is op zoek naar een bedrijf dat de afhandeling van zowel de taxi-opstapmarkt als de markt voor besteld taxivervoer kan verzorgen. Daarom heeft de luchthaven als voorbereiding op een aanbesteding een marktconsultatie gehouden met vragen aan de markt. Met de uitkomsten kan de luchthaven beter bepalen of ze de aanbesteding wil doorzetten en aan welke eisen de gezochte partij moet voldoen.

De afhandelaar moet onder meer de communicatie onderhouden met chauffeurs en taxibedrijven op Eindhoven Airport en de registratie verzorgen. Het gaat ook om activiteiten als controle van de kwaliteit van taxi’s en chauffeurs, facturatie, toegangscontrole en capaciteitsmanagement om rondcirculerende taxi’s te voorkomen.

Nieuw voorterrein

Daarvoor wil de luchthaven het begin vorig jaar geopende nieuwe voorterrein gebruiken waar een taxiconcessiestrook ligt, vlak voor de ingang van het terminalgebouw. De taxistrook ligt gunstiger ten opzichte van de Kiss&Ride-voorziening die tegen betaling ook door de taxibranche gebruikt kan worden.

Uit de antwoorden die de marktconsultatie opleverde blijkt dat de meerderheid van de respondenten het realistisch vindt om besteld vervoer en de taxi-opstapmarkt samen aan te bieden. Het zou meer mogelijkheden bieden en duidelijkheid verschaffen voor zowel de ondernemers als de gebruikers van taxidiensten.

Risico’s

Tegelijkertijd bestaat er wel een risico dat ‘eigen rijders’ erin slagen om toegang te krijgen tot de taxistrook. Controle daarop is lastig, verwacht de markt. Andere risico’s die de ondervraagde partijen onder meer zien zijn een teruglopend volume door de coronamaatregelen, hogere kosten dan opbrengsten en onvoorziene wet- en regelgeving.

Eindhoven Airport was met ruim 6,7 miljoen passagiers in 2019 de tweede luchthaven van Nederland. Na de pandemie liep dat aantal terug naar 2,1 miljoen in 2020. Er werken bijna 2.000 mensen bij de luchthaven. In oktober 2019 nam Eindhoven Airport een nieuwe parkeergarage (P1) in gebruik. Een half jaar later werd het nieuwe voorterrein en Airport Boulevard geopend voor publiek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.